Αποστολέας Θέμα: Περι φυσικών καταστροφών  (Αναγνώστηκε 2627 φορές)

Αποσυνδεδεμένος Gkoros

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 176
    • Προφίλ
Περι φυσικών καταστροφών
« στις: Τετ 17 Μάρ 2010 17:26 »
Όλοι μας ακούσαμε τις τελευταίες ημέρες για τις κατολισθήσεις και τις καταστροφές που έγιναν στο ορεινό επαρχιακό δίκτυο του Νομού μας. Χωριά αποκλείστηκαν, σε άλλα κινδυνεύουν σπίτια και γενικά οι κάτοικοι νοιώθουν τη γή να τρέμει κάτω απο τα πόδια τους.

Συνολικά κοντά στα 15 εκ. € υπολογίζει η Νομαρχία Ιωαννίνων το κόστος των ζημιών, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η ζημιές είναι ανεπανόρθωτες, όπως στον δρόμο που οδηγεί προς την Ανατολική όπου σύμφωνα με ειδικούς είναι αδύνατον να ξαναγίνει στο ίδιο σημείο. Παρεπιμπτόντως, οι 47 μόνιμοι κάτοικοι του χωριού εξυπηρετούνται μέσω Βαθυπέδου, απο έναν ορεινό δρόμο που σκαρφαλώνει κοντά στα 1100 μέτρα.

Ακούσαμε τον Νομάρχη και τους ντατσκαναροδημάρχους να τα βάζουν με τη φύση, να λένε οτι τέτοια καιρικά φαινόμενα δεν έχουν ξαναδεί και οτι γενικώς δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα. Πράγματι, ο φετινός Φεβρουάριος ήταν απο τους πιο βροχερούς καθώς το ύψος της βροχής έφτασε τα 270 mm όταν ο μέσος όρος για τον μήνα αυτό είναι κοντά στα 100. Αλλά μήπως παλιότερα δεν πήρχαν άσχημες καιρικές συνθήκες; Μήπως οι χειμώνες πιο παλιά δεν ήταν πιο βαρβάτοι με χωριά να μένουν μέρες ολόκληρες αποκλεισμένα;

Δηλαδή, δεν το ξέρουμε οτι είμαστε απο τις περιοχές της Ελλάδας με τις περισσότερες βροχές και με βαρείς χειμώνες;

Καμία διάθεση για αυτοκριτική απο τους πολιτικούς. Καμία αναφορά για τα "μεγάλα έργα" που γίνονται σε όλο τον ορεινό όγκο και τα οποία είναι για γέλια.

Ας τα πάρουμε απο την αρχή.

Κατ' αρχήν το ορεινό επαρχιακό δίκτυο είναι αρχαίο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι περισσότεροι δρόμο να έχουν ανοιχτεί πρόχειρα, χωρίς μελέτες στατικότητας, χωρίς κάν μελέτες για το αν αυτή είναι η σωστή χάραξη. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις, ρέματα μπαζώθηκαν η περιορίστηκε η ροή τους σε πολύ μικρές περιοχές με αποτέλεσμα με κάθε νεροποντή να φουσκώνουν και να τα μαζεύουν όλα στο διάβα τους. Χαρακτηριστική περιπτωση η τελευταία υποχώρηση του οδοστρώματος μεταξύ Παλαιοχωρίου και Προσηλίου, στην θέση Μαυρολάγκαδο. Επειδή έχω περάσει άπειρες φορές απο το μέρος έχω παρατηρήσει το εξής φαινόμενο:
Για να περάσει ο δρόμος, τα ρέματα που κατεβαίνουν απο το βουνό περνάνε μέσα απο σωλήνες τσιμεντένιους και συνεχίζουν την πορεία τους. Δηλαδή, έκει που το ρέμα κινείται σε μια κοίτη πλάτους μερικών δεκάδων μέτρων, ξαφνικά, για να περάσει ο δρόμος απο πάνω, το περιορίζουμε σε σωλήνες διαμέτρου 2 μέτρων (το πολύ) με αποτέλεσμα τα νερά να αποκτούνε μεγάλη ταχύτητα και άρα να γίνονται πιο ορμητικά.

Το έχω δεί πολλές φορές το φαινόμενο αυτό εκεί πάνω για αυτό και σας το μεταφέρω. Αυτά που λέω δεν έχουν να κάνουν με γεωλογικές γνώσεις ή με γνώσεις πολιτικού μηχανικού(δεν έχω τέτοιες) αλλά με απλά φαινόμενα που αν τα παρατηρήσει κανείς θα καταλάβει. Τελικά ο δρόμος έπεσε πριν απο λίγες μέρες κόβοντας στα δύο τα Τζουμέρκα.

Επίσης η συντήρηση των δρόμων είναι ανύπαρκτη. Οι αρμόδιοι φροντίζουν μόνο για τον καθαρισμό αυτών απο τα λιθάρια που πέφτουν κατα καιρούς και άντε και για το επιπόλαιο βούλωμα καμιάς τρύπας-κρατήρα.

Κοινώς, το ορεινό επαρχιακό δίκτυο αφέθηκε στη μοίρα του, γέρασε και άρχισε να τα φτύνει.

Βέβαια και οι νεώτεροι δρόμοι που έγιναν δεν διεκδικούν δάφνες. Με την ίδια προχειρότητα και με την λογική:

Τρώω το βουνό, οτι εμπόδιο βρίσκω (ρέμα, χείμαρο κτ) το περνάω απο πάνω, ρίχνω και μια άσφαλτο και έτοιμος ο δρόμος

Έτσι και οικονομία κάνουμε και τα τελειώνουμε γρήγορα για να δέιξουμε στους ψηφοφόρους μας οτι νοιαζόμαστε για το χωρίο και το ύπαιθρο. Το αν το χειμώνα πέσει ο δρόμος θα φταίει ο κακός (μας) ο καιρός.

Πώς να εξηγήσουμε αλλιώς τον δρόμο προς Λαίστα που πέρασε κυριολεκτικά πάνω απο ένα ρέμα και μέσα απο το δάσος και απο την κατασκευή του και έπειτα στο χωριό παρατηρούνται καθίζησεις δρόμων και σπιτιών, φαινόμενα τα οποία δεν ύπηρχαν παλιότερα, σύμφωνα με μαρτυρίες των πιο ηλικιωμένων.

Και οι αρμόδιοι τι κάνουν;  ΤΙΠΟΤΑ

Ο πρώην δήμαρχος Αναστάσιος Παπασταύρος χαρακτήρισε τους δημάρχους των καπποδιστριακών δήμων με μια λέξη που πιο εύστοχη δεν θα μπορούσε να βρεί: ΒΛΑΧΟΔΗΜΑΡΧΟΙ.

Πραγματικά τα τελευταία 10 χρόνια που υπάρχουν οι δήμοι αυτοί, οι εκάστοτε δήμαρχοι αναλλώθηκαν σε έργα άχρηστα, έργα εντυπωσιασμού και έργα κονόμας. Αμέλησαν τα βασικά ένα απο τα οποία είναι και η επικοινωνία των ορεινών περιοχών με τις μεγάλες πόλεις ώστε να σπάσει η απομόνωση. Αντι αυτού προέβησαν στην κατασκεύη νέων δρόμων οι οποίοι δεν εξυπηρετούν κανέναν και τίποτα, στην ασφαλτόστρωση ήδη υπάρχοντων κτηνοτροφικών δρόμων και γενικά σε άσκοπες κινήσεις. Παραμέλησαν το κύριο οδικό δίκτυο με αποτέλεσμα σήμερα να έχουμε το παράδοξο φαινόμενο να μπορεί άνετα να φτάσει κάποιος στην κορυφή ενός βουνού με το αμαξί του, αλλά να παιδευτεί για να φτάσει σε ένα χωριό στη βάση αυτού.

Επειδή δεν μου αρέσει να μιλάω στον αέρα ακολουθούν στοιχεία.

Όσο για το που να βρεθούν τα λεφτά για να γίνουν τα έργα η απάντηση είναι απλή: Εκεί που βρέθηκαν για να γίνουν και οι άχρηστες παρεμβάσεις. Κυρίως απο το πρόγραμμα ΠΙΝΔΟΣ και δευτερεύοντα απο τη Νομαρχία.

Το Πρόγραμμα ΠΙΝΔΟΣ ξεκίνησε πρίν απο μερικά χρόνια με σκόπο την άρση της απομόνωσης των ορεινών περιοχών Βόρειας και Νότιας Πίνδου. Καλύπτει μια τεράστια έκταση απο Γρεβενά και Καστοριά μέχρι Άγραφα και Βαρδούσια.

Μέσω του προγράμματος αυτού δίνονται χρηματοδοτήσεις για κατασκεύη - συντήρηση οδικού δικτύου αλλά και χρήματα για αναστηλώσεις μνημείων. Σκοπός του προγράμματος είναι σε ορίζοντα δεκαετίας να υπάρξει και πάλι άνθηση της ζωής στις περιοχές αυτές και να μείνουν οι νέοι στα χωριά τους. Πολύ φιλόδοξο σχέδιο το οποίο δεν νομίζω οτι θα πετύχει, λογω της κακοδιαχείρισης των πόρων απο τους αρμόδιους.

Διαβάστε λοιπόν τι έργα έγιναν στις ορεινές περιοχές του νομού μας με το πρόγραμμα αυτό τα τελευτάια χρόνια:

1. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΟΔΟΥ 41ης ΕΠΑΡΧ.ΟΔΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΒΟΒΟΥΣΑ - ΠΕΡΙΒΟΛΙ
Περιγραφή:   Αφορά την βελτίωση - ασφαλτόστρωση τμήματος της 41ης επαρχιακής οδού από το πέρας της υπάρχουσας ασφάλτου στον οικισμό Βοβούσας μέχρι την είσοδο του οικισμού Περιβολιου Γρεβενών (14,6 χιλ.).

Προυπολογισμός:  2.204.325€


Ο δρόμος αυτός ενώνει Βωβούσα (1000m υψόμετρο) με Περιβόλι Γρεβενών (1200m). Παλιότερα εξυπηρετούσε κτηνοτρόφους για τις μετακινήσεις τους. Ο δρόμος αυτός σήμερα είναι ζήτημα αν χρησιμοποιείται ένα μήνα το χρόνο, κυρίως καλοκαίρι, καθώς το χειμώνα είτε είναι κλείστός λόγω χιονιού (ο δρόμος φτάνει κοντά στα 1500 μέτρα) είτε στα χωριά αυτά δεν υπάρχει ψυχή (στο Περιβόλι δεν ζεί κανένας το χειμώνα).

Όμως έπρεπε να τον ασφαλτοστρώσουμε για να μπορεί ο κουράδας "φυσιολάτρης" να πάει με το αμαξάκι του στα βουνά.

Η Βωβούσα φέτος υπέφερε πολύ απο καθιζήσεις του κυρίου επαρχιακού δικτύου (δρόμος που ένωνει με Γιάννενα) Αλλά δε βαρίεσαι, έχουμε λεωφόρο στα βουνά...

2. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΔΡΟΜΟΥ ΒΡΥΣΟΧΩΡΙ - ΠΑΛΙΟΣΕΛΙ
Περιγραφή:   Αφορά την βελτίωση-ασφαλτόστρωση του υφιστάμενου δρόμου από Βρυσοχώρι έως Παλαιοσέλι μήκους 12,1 χλμ με την κατασκευή δύο παραλαγών μήκους 93μ και 543μ στην πρόσβαση της υπάρχουσας γέφυρας του ποταμού Αώου και στις παρυφές του οικ. Παλαιοσελίου

Προυπολογισμός: 3.254.208€


Ο δρόμος αυτός υπήρχε και παλιά (χωματόδρομος) και ένωνε τα χωριά του Ζαγορίου Βρυσοχώρι, Ηλιοχώρι και άλλα με τα χωριά της Λάκκας Αώου (Πάδες, Παλαιοσέλι, Διστρατο κτλ). κατεβαίνει στην καρδιά του φαραγγιού του Αώου περνάει το ποτάμι και φτάνει απέναντι. Όπως και στην προηγούμενη περίπτωση χρησιμοποιείται 1-2 μήνες το χρόνο (καλοκαίρι) καθώς τον υπόλοιπο καιρό δεν υπάρχει άνθρωπος για να τον διασχίσει.

Το Βρυσοχώρι υπέφερε πολύ και αυτό φέτος απο κατολισθήσεις και καθιζήσεις και για κάποιες μέρες μάλιστα έμεινε και αποκλεισμένο απο τα Γιάννενα. Αλλά δε βαρίεσαι, τι τα θέλουμε τα Γιάννενα, πάμε απέναντι στο Παλιοσέλι να πλακωθούμε στα τσίπρα.

3. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΟΔΟΥ ΦΟΥΡΚΑ - ΣΑΜΑΡΙΝΑ
Περιγραφή:   Αφορά στη βελτίωση-ασφαλτόστρωση της οδού από το πέρας της υπάρχουσας ασφάλτου στην οδό από Διασταύρωση ΕΟ Ιωαννίνων-Κοζάνης προς Αγία Παρασκευή-Φούρκα στον αυχένα της οδού προς Φούρκα Ν.Ιωαννίνων(16,0 χιλ δρόμου)μέχρι Κοινότητα Σαμαρίνας Ν.Γρεβενών.

Προυπολογισμός:  5,400,000.00€


Ο δρόμος αυτός προυπήρχε και ένωνε δύο απο τα ψηλότερα χωριά της Ελλάδας την Φούρκα Κονίτσης (περίπου 1400 μέτρα υψόμετρο) με τη Σαμαρίνα (περίπου 1500 μέτρα) Γρεβενών. Δεν χρειάζεται να πώ πολλά μόνο το οτι Σαμαρίνα και Φούρκα αριθμούν μηδέν κατοίκους το χειμώνα.  Επίσης ο κύριος δρόμος, Απο Γιάννενα προς Φούρκα υπέστη σοβαρές ζημιές εφέτος.

4. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΔΡΟΜΟΥ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ ΣΥΡΑΚΟΥ - ΜΙΧΑΛΙΤΣΙ - ΓΕΦΡΑ ΓΚΟΚΟΥ ΝΟΜΟΣ ΑΡΤΑΣ
Περιγραφή:   Το παρόν έργο αφορά την βελτίωση-ασφαλτόστρωση(χωματουργικά,τεχνικά,οδοστρωσία,ασφαλτικά και σήμανση) σε μήκος 10,3 χιλ. του δρόμου από Παλαιοχώρι Συρράκου - Μιχαλίτσι - γέφυρα Γκόκου έως το Ν.Άρτας στην διακλάδωση προς Άγναντα και προς Ραφταναίους.

Προυπολογισμός: 2,150,370.00€


Ήταν χωματόδρομος. Δεν εξυπηρετεί κανέναν μιας και οι Μιχαλιτσιώτες χρησιμοποιούν το δρόμο απο Χουλιαράδες για το χωριό τους. Είναι δρόμος με μοναδικό σκοπό να ενώνει τα χωριά Παλαιοχώρι με Μιχαλίτσι. Το γιατί, δεν ξέρω.
Λίγο πιο πάνω, ο κύριος δρόμος για Τζουμέρκα έπεσε στο γκρεμό. Αλλά οι δευτερεύοντες δρόμοι, είναι Must

5. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΔΡΟΜΟΥ ΑΝΗΛΙΟ - ΟΡΙΑ ΝΟΜΟΥ ΠΡΟΣ ΧΑΛΙΚΙ
Περιγραφή:   Το παρόν έργο αφορά την βελτίωση-ασφαλτόστρωση(χωματουργικά,τεχνικά,οδοστρωσία,ασφαλτικά και σήμανση) σε μήκος 12,3 χλμ. του δρόμου από Ανήλιο Μετσόβου έως τα όρια του Νομού Ιωαννλινων με το Νομό Τρικάλων στην Κατεύθυνση προς Χαλίκι.

Προυπολογισμός: 1,449,301.00€


Ήταν αγροτικός δρόμος και ενώνει το Ανήλιο Μετσόβου με το Χαλίκι Τρικάλων. Ισχύει οτι ακριβώς και στην περίπτωση 1. (Βωβούσα Περιβόλι).

Η περίπτωση του Ανηλίου είναι διαφορετική γιατί το κύριο οδικό τους δίκτυο πλέον είναι η Εγνατία.

6. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΔΡΟΜΟΥ ΜΑΤΣΟΥΚΙ - ΜΠΑΡΟΣ
Περιγραφή:   Το παρόν έργο αφορά την βελτίωση-ασφαλτόστρωση(χωματουργικά,τεχνικά,οδοστρωσία,ασφαλτικά και σήμανση) 13,0 χλμ δρόμου από περιοχή Ματσούκι Ν.Ιωαννίνων μέχρι τον Μπάρο - Όρια Ν.Τρικάλων.

Προυπολογισμός: 2,935,000.00€


Παλιά ήταν η λεγόμενη βλαχόστρατα που ένωνε τα βλαχοχώρια του Νομού Ιωαννίνων (Ματσούκι Συρράκο Καλαρρύτες) με τα βλαχοχώρια των Τρικάλων (Τζούρτζια, Χαλίκι κτλ). Είναι απο τους ψηλότερους δρόμους της Ελλάδας καθώς στην κορυφή του Μπάρου φτάνει τα 1900 μέτρα σχεδόν. Ο δρόμος χρησιμοποιείται μόνο το καλοκαίρι απο τους Ματσουκιώτες των Τρικάλων (είναι μπόλικοι) για να πάνε στο χωριό τους. Λειτουργούτσε το ίδιο καλά όταν ήταν χαλικόδρομος βατός. Η άσφαλτος ήταν σίγουρα περιττή και  τζάμπα έξοδα για δύο μήνες το χρόνο που χρησιμοποιείται. Το χειμώνα ούτε λόγος. Λόγω του προσανατολισμού το χιόνι μερικές φόρες ξεπρνά τα 4 μέτρα.

Υπάρχει πληθώρα παραδειγμάτων που λεφτά κυριολεκτικά πετάχτηκαν για να γίνουν έργα αχρείαστα τα οποία εξυπηρετούν μόνο τους λίγους που θέλουν να φτάσουν παντού με το αμάξι τους.

Και ταυτόχρονα αυτά που έπρεπε να γίνουν δεν έγιναν. Έτσι φτάσαμε στο σημείο εν έτει 2010 χωριά να είναι αποκλεισμένα απο τα Γιάννενα. ή ακόμα χειρότερα χωριά να κινδυνεύουν με εξαφάνιση απο καθιζήσεις.

Θα επανέλθω στο θέμα για τις τελικές μου σκέψεις



« Τελευταία τροποποίηση: Τετ 17 Μάρ 2010 17:33 από Gkoros »
"Μικρά χωράφια κρατημένα με πεζούλια κι άπιαστα γίδια που γκρεμιούνται στους γκρεμούς
ετούτη είναι η πατρίδα μας μα η πούλια, δεν λάμπει πιο καθάρια σε άλλους ουρανούς"
Γ. Κοτζιούλας

Αποσυνδεδεμένος Gkoros

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 176
    • Προφίλ
Απ: Περι φυσικών καταστροφών
« Απάντηση #1 στις: Πεμ 18 Μάρ 2010 01:45 »
Συνεχίζω λοιπον...

Όπως είπα πιο πάνω πολλά λεφτά που έπρεπε να πέσουν σε πρωταρχικές ανάγκες ώστε να βγούνε τα χωριά απο την απομόνωση, ξοδεύτηκαν σε άχρηστα έργα. Σίγουρα η επικοινωνία μεταξύ των χωριών είναι ζωτικής σημασίας, όμως έτσι δεν γίνεται άρση της απομόνωσης. Πρωταρχικός στόχος πρέπει να είναι η δημιουργία σύγχρονου οδικού δικτύου που θα ενώνει τα χωριά με τις μεγάλες πόλεις. Εξάλου το δίκτυο επικοινωνίας μεταξύ των χωριών προυπήρχε και μια συντήρηση θα ήταν αρκετή (αν λάβουμε υπόψιν μας το πόσο λίγο χρησιμοποιούνται) αλλά εδώ μιλάμε για χοντρά λεφτά που δόθηκαν για διαπλατύνσεις και ασφαλτοστρώσεις.

Σε όλα αυτά προσθέτουμε και τους εκατοντάδες νέους κτηνοτροφικούς δρόμους που διανοίχτηκαν με το πρόσχημα να γίνει πιο εύκολη η ζωή των κτηνοτρόφων. Λές και η κτηνοτροφία σήμερα πεθαίνει γιατί δεν έχουν δρόμο να περάσουν τα γίδια... Έλεος. Άλλα πεταμένα λεφτά.

Κανένας απο τους αρμόδιους όμως δεν αναφέρεται σε αυτά. Αντίθετα όλοι καμαρώνουν σαν παγώνια στα εγκαίνια των νέων δρόμων και εμφανίζονται κλαμμένοι με την πρώτη κακοκαιρία.

Εκτός απο το πρόγραμμα ΠΙΝΔΟΣ πολλά "μεγάλα έργα" έγιναν και με χρηματοδοτήσεις της Νομαρχίας αλλά και απο άλλα προγράμματα.  Και εδώ τα ίδια. Καμία μέριμνα για τα βασικά. Και ότι έγινε προχειροδουλειά. Σκεφτείτε οτι προχειροδουλειές έγιναν στην ΕΓΝΑΤΙΑ που θεωρείται ένας δρόμος διεθνών προδιαγραφών, φανταστείτε τι έγινε εκεί πάνω.

Άλλο ένα τρανταχτό παράδειγμα τέτοιου "έργου" το οποίο πρέπει να αποτελεί και παγκόσμια πρωτοτυπία είναι το ορειβατικό καταφύγιο Πραμάντων. Πρέπει να είναι το μοναδικό ορεινό καταφύγιο στον κόσμο όπου η άσφαλτος φτάνει έξω απο την πόρτα του. Βέβαια πώς θα πάει ο άλλος με το πανάκριβο Cayenne  του στα βουνά. Σίγουρα το έργο αυτό διευκόλυνε πολύ τη ζωή και την πρόσβαση των Πραμαντιωτών στο χωριο τους και σίγουρα απογείωσε τον τουρισμό της περιοχής και τον έφτασε σε αριθμούς Άλπεων! Ρε είμαστε σοβαροί;

Οι ευθύνες των αρμοδίων δεν σταματούν εδώ. Δεν έγινε καμία ενέγεια για περιορισμό των φαινομένων αυτών. Μα καλά ρε Gkore, θα μου πείτε, είσαι τρελός, τι θα κάνουν θα τα βάλουν με τη φύση;

Όχι. Όμως είναι γνωστό, και οι επιστήμονες Γεωλόγοι το τεκμηριώνουν, οτι βουνά δασωμένα υφίστανται πολύ λιγότερες κατολισθήσεις και καθιζήσεις απο βουνά "γυμνά". Χαρακτηριστικά μερικά απο τα πιο ακραία φαινόμενα συνέβησαν σε περιοχές όπου τα βουνά είναι "καραφλά": Στο δρόμο για το Σκλούπο, στο Παλαιοχώρι, στην Ανατολική και αλλού.

Αντίθετα, σε δρόμους οι οποίοι διέρχονται δια μέσω δασωμένων πλαγιών τα φαινόμενα είναι λιγότερο έντονα και κυρίως οφείλονται σε αστάθεια του ίδιου του εδάφους, παρά σε φαινόμενα λόγω κακοκαιρίας . Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο δρόμος Πετροβούνι-Ποτιστικά-Παλαιοχώρι, ο οποίος διέρχεται δια μέσω πυκνόυ πευκόδασους στην αρχή (Πετροβούνι)  και στη συνέχεια πυκνού ελατόδασους (Ποτιστικα). Ποτέ ο δρόμος αυτός δεν έκλεισε απο ζημιές. Ναι, όλο και κάποια κοτρώνα θα βρείτε πεσμένη, ειδικά μετά απο πολύ βροχή, όμως ποτέ ο δρόμος δεν κόπηκε στη μέση και ποτέ δεν έφυγε στο γκρεμό. Και είναι εξίσου παλιός ο δρόμος. Και όσοι έχουν περάσει ξέρουν οτι η περιοχή αυτή κρατάει τα χιόνια περισσότερο απο οπουδήποτε αλλου τριγύρω λόγω του ανήλιου προσανατολισμού του, και οτι οι καιρικές συνθήκες είναι πολλές φορές ακράιες. Λίγο πιο κάτω, όπου το βουνό γίνεται γυμνό (Παλαιοχώρι) ο δρόμος εξαφανίστηκε.
Επαναλαμβάνω, αυτά δεν είναι τίποτα τρελά. Αρκέι να πάει κάποιος στα μέρη αυτά και να το δεί και να ακούσει τι λένε οι ειδικοί.

Ένα μέτρο που λαμβάνεται σε τέτοιες περιπτώσεις είναι η δενδροφύτευση περιοχών ευάλωτων σε τέτοια φαινόμενα. Είναι μια λύση αποτελεσματική φθηνή και 100% οικολογική μιας και παράλληλα αυξάνονται και οι πνεύμονες οξυγόνου. Στον Νομό μας, μάλλον κάτι τέτοιο έγινε πριν απο κάμποσα χρόνια στο δρόμο προς Τσεπέλοβο, στα Ζαγοροχώρια, όπου φυτεύθηκαν πεύκα. Αν περάσετε θα καταλάβετε αμέσως οτι πρόκειται για δενδροφύτευση, καθώς  όλα τα δέντρα είναι σχετικά νεαρά σε ηλικία (πολύ μικρά σε σχέση με το μέγεθος ενός γέρικου πεύκου). Έχει δημιουργηθέι ένα πολύ ωραίο δάσος τώρα εκεί και παράλληλα τα φαινόμενα έχουν ελαχιστοποιηθεί. Αν ξέρει τίποτα παραπάνω κάνας ζαγορίσιος ας πεί...

Αντίθετα με τα παραπάνω, οι αρμόδιοι προχωρούν σε συρίκνωση των δασικών εκτάσεων στην αποψίλωση αυτών με την διάνοιξη νέων δρόμων μέσα απο αυτά (αυτά που λέγαμε πρίν). Χαρακτηριστικό παράδειγμα στο Μέτσοβο όπου για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα στάθμευσης ο δήμος θέλησε να κάνει σιάδι μέρος του δάσους που υπάρχει πάνω απο το χωριό, το οποίο αποτελεί προιόν δενδροφύτευσης του Αβέρωφ, για να κάνει πάρκινγκ! Τελικά με τη δημοσιοποίηση του θέματος, δεν προχώρησε.

Επίσης σημαντικό παράγοντα παίζουν και οι φωτιές οι οποίες κατατρώγουν τα δάση μας αλλά και η αλλόγιστη κτηνοτροφία.

Καμία ενέργεια απο τους αρμόδιους και εδώ. Λές και δεν ακούνε αυτά που λενε οι επιστήμονες. Λές και ζούνε σε δικό τους κόσμο.

ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ

Με τα παραπάνω, σχετικά με τα δάση, ελπίζω να καταλάβατε όλοι την αξία, πέραν της αισθητικής, του δάσους το Φρόντζου (το οποίο παρεπιμπτόντως αποτελεί προιόν δενδροφύτευσης). Ένας γυμνός λόφος θα έφερνε τρελές ποσότητες νερού προς τα κάτω και τρελές ποσότητες μάζας, κοινώς πέτρες. Ειδικά κάτι περιοχές Μεγάλου Αλεξάνδρου, Σπύρου Λάμπρου, Πλατεία Πάργης κτλ, δεν θα τις έβλεπα καλά. Και δεν είναι και σπάνιο φαινόμενο οι κατακλυσμοί στην πόλη μας έτσι;

Εμείς εδώ ζ'ν Καλούτσιαν' μπορεί και να γλιτώναμαν (βέβαια είμαστε πιο ευάλωτοι σε λιμνίσια τσουνάμια εμείς).  ::)

Τέλος παρένθεσης

Επίλογος.

Σας τα έπρηξα, αλλά δεν πράζ'.

Την επόμενη φορά λοιπόν κύριε Νομάρχα και κύριοι Δήμαρχοι που θα βγείτε στην τηλεόραση να τα βάλετε με τη φύση, σκεφτείτε λίγο και τις δικές σας ευθύνες. Σκεφτείτε τα λεφτά που πετάξατε για άχρηστα "έργα" και επιτέλους ανοίξτε τα μάτια σας και δείτε τι πραγματικά χρειάζεται ο τόπος σας, τι χρειάζονται οι ορεινοί οικισμοί. Το να ζείς στα βουνά είναι απο μόνο του δύσκολο και πάντα θα είναι. Αυτή εξάλλου είναι η μαγεία του βουνού, η αίσθηση της απομόνωσης του απρόσιτου. Μην την κάνετε πιο δύσκολο]η για τους (λίγους) κατοίκους που έχουν απομείνει με την αδιαφορία σας.

Η αμέλεια για την ασφαλή και χωρίς πολλές ταλαιπωρίες πρόσβαση στα ορεινά χωριά (βασικό για να επιστρέψει κάποιος και να μείνει εκεί) είναι απλώς ένα δείγμα της πολιτικής των ορεινών δήμων. Η κακοδιαχείριση κάνει την εμφάνιση της και σε άλλους τομείς, όπως στη χρήση του υδάτινου δυναμικού των περιοχών, στις ανεξέλεγξτες χωματερές που υπάρχουν, στη μόλυνση του περιβάλλοντος απο αλλογιστες δραστηριότητες (χοιροστάσια, κοτοστάσια) και σε άλλα.

Αλλά όπου πανηγύρι και εκδήλωση, πρώτοι πρώτοι μπρόστά στις κάμερες
« Τελευταία τροποποίηση: Πεμ 18 Μάρ 2010 02:11 από Gkoros »
"Μικρά χωράφια κρατημένα με πεζούλια κι άπιαστα γίδια που γκρεμιούνται στους γκρεμούς
ετούτη είναι η πατρίδα μας μα η πούλια, δεν λάμπει πιο καθάρια σε άλλους ουρανούς"
Γ. Κοτζιούλας

Αποσυνδεδεμένος Gkoros

  • Full Member
  • ***
  • Μηνύματα: 176
    • Προφίλ
Απ: Περι φυσικών καταστροφών
« Απάντηση #2 στις: Πεμ 18 Μάρ 2010 15:15 »
Ρε, μπάς και διαβάζουν φόρουμ οι τζέδες;  :P

Απο τον σημερινό Ηπειρωτικό Αγώνα το παρακάτω

Παράθεση
Ο δρόμος έφερε την καταστροφή
Τον εφιάλτη του αποκλεισμού του χωριού τους από την πρόσφατη μεγάλη κατολίσθηση βιώνουν οι κάτοικοι της Ανατολικής και καλούν τους αρμόδιους φορείς να δώσουν οριστική λύση στο πρόβλημα.

Εδώ και ένα μήνα περίπου ο επαρχιακός δρόμος που συνδέει το χωριό με τα Γιάννενα σταμάτησε να λειτουργεί, αποκόπτοντας τους κατοίκους από τον υπόλοιπο κόσμο. Οι μέχρι τώρα παρεμβάσεις δεν έχουν δώσει οριστική λύση. Όμως, ενδιαφέρουσα είναι η διαμαρτυρία που φορείς και κάτοικοι απέστειλαν στην Περιφέρεια Ηπείρου, καθώς επιμένουν ότι την ευθύνη για τα φαινόμενα των κατολισθήσεων την έχει η νομαρχιακή αυτοδιοίκηση Ιωαννίνων. Όπως εξηγούν, ο δρόμος που κατασκευάστηκε πρόσφατα προς το Βαθύπεδο δεν μελετήθηκε ούτε και κατασκευάστηκε σωστά, με αποτέλεσμα σήμερα το δημοτικό διαμέρισμα Ανατολικής να παραμένει επί της ουσίας αποκλεισμένο. 
«Δρόμο πηγή δεινών» για το χωριό τους θεωρούν τη διάνοιξη του δρόμου από την Κράψη προς το Βαθύπεδο τόσο το τοπικό συμβούλιο όσο και οι κάτοικοι. Ο δρόμος αυτός ολοκληρώθηκε το 2008 και οι 140 κάτοικοι που υπογράφουν τη διαμαρτυρία αναφέρουν ότι από το τέλος του 2008 που ολοκληρώθηκε «άρχισαν τα προβλήματα στο χωριό μας».

Μόνο αυτοκίνητα 4x4
Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν η τελευταία κατολίσθηση. Ο δρόμος κόπηκε στη μέση και ακόμη δεν έγινε η αποκατάστασή του. Ο πρόεδρος του τοπικού συμβουλίου, Γιώργος Τσιρώνης, δεν κρύβει την απογοήτευσή του για την κατάσταση, αφού, όπως είπε στον «Η.Α.», «μόνο το καλοκαίρι μπορούν να γίνουν εργασίες και το φαινόμενο βρίσκεται σε εξέλιξη». Παράλληλα, σημειώνει ότι μόνο τα αυτοκίνητα 4x4 μπορούν να χρησιμοποιούν τον αγροτικό δρόμο που συνδέει πλέον το χωριό με τα Γιάννενα. «Ουσιαστικά τα συμβατικά αυτοκίνητα δεν έχουν πρόσβαση», υπογράμμισε.
Οι βολές στρέφονται ευθέως κατά της νομαρχιακής αρχής. Όχι μόνο επειδή δεν δόθηκε λύση στο πρόβλημα του αποκλεισμού αλλά και γιατί, όπως αναφέρουν, από έργο που κατασκεύασε στην περιοχή ενεργοποιήθηκε το φαινόμενο των κατολισθήσεων. «Οι κατολισθήσεις αυτές έχουν ως αποκλειστική αιτία και αφορμή τη διάνοιξη του δρόμου προς το Βαθύπεδο αφού στη συγκεκριμένη περιοχή, κατά την κατασκευή του δρόμου, κατέπεσαν χιλιάδες τόνοι βράχων οι οποίοι λόγω του βάρους αλλά και του μεγάλου ύψους που κατακρημνίζονταν είχαν ως συνέπεια να συμπιεσθεί το έδαφος της περιοχής, με τελικό αποτέλεσμα τα υπόγεια αλλά και επιφανειακά νερά που υπήρχαν και υπάρχουν στην περιοχή να μην έχουν διόδους διαφυγής, να λιμνάζουν και να δημιουργούν κατολισθητικά φαινόμενα», σημειώνουν στη διαμαρτυρία.     

Κι άλλες επιπτώσεις
Πέραν της συγκεκριμένης κατολίσθησης, η οποία, σύμφωνα με τους κατοίκους, αν συνεχιστεί μπορεί να καταστρέψει οικισμούς και «ενδεχομένως να κινδυνεύσουν και ανθρώπινες ζωές», υπήρξαν και άλλες επιπτώσεις. Έτσι, από τη διάνοιξη του δρόμου προς το Βαθύπεδο καταστράφηκε η δεξαμενή από την οποία υδροδοτείται το χωριό, ενώ παρουσιάστηκαν προβλήματα στην υδροδότηση και αμφιβολίες για την ποιότητα του νερού. Ενάμισι χρόνο αργότερα, καρά τις υποσχέσεις της νομαρχίας και του δήμου Παμβώτιδας, το πρόβλημα ύδρευσης του χωριού παραμένει, αφού δεν έγινε ανακατασκευή της υδρομάστευσης. Επίσης, στις αρχές του Φεβρουαρίου του 2009 σημειώθηκε κατολίσθηση παραλλήλως του δρόμου Κράψη – Βαθύπεδο και κατέστρεψε τον παλιό δρόμο Ανατολική -  Βαθύπεδο.
Βασικό αίτημα των κατοίκων είναι η αποκατάσταση των ζημιών σε υδρομάστευση και δρόμους. Η διαμαρτυρία, την οποία υπογράφουν 139 κάτοικοι, έχει κοινοποιηθεί σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (Περιφέρεια, Νομαρχία, δήμο Παμβώτιδας), καθώς και στο Τεχνικό Επιμελητήριο και τους βουλευτές του νομού. Τέλος, θέτουν και ζήτημα ολοκλήρωσης της μελέτης για το δρόμο που θα συνδέει τα Τζουμέρκα με την Εγνατία Οδό, αφού έτσι θα βελτιωθεί και η οδική σύνδεση του χωριού.     

Χωρίς βατότητα το «Μαυρολάγκαδο»
Να εκτονώσει τις αντιδράσεις των φορέων για την αποτυχία ολοκλήρωσης της μελέτης σύνδεσης των Τζουμέρκων με την Εγνατία και για τα πολλά προβλήματα που προκλήθηκαν στα οδικά δίκτυα της περιοχής, επιχειρεί η νομαρχιακή αρχή. Η μελέτη έχει μείνει ημιτελής και πλέον οι φορείς, όπως ο δήμος Πραμάντων, έχουν απευθυνθεί στην κυβέρνηση προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη μελέτη. Αυτή την περίοδο, μάλιστα, σε δύο σημεία του σχεδιαζόμενου δρόμου Μπαλντούμα – Πράμαντα υπάρχουν σοβαρά προβλήματα.
Στο «Μαρολάγκαδο», περιοχή ανάμεσα στα χωριά Προσήλιο και Παλαιοχώρι Συρράκου, η συγκοινωνία έχει σταματήσει λόγω μιας μεγάλης κατολίσθησης που σημειώθηκε την περασμένη εβδομάδα. Ο νομάρχης συναντήθηκε χθες   με τους δημάρχους και τους κοινοτάρχες της περιοχής των Τζουμέρκων, τους οποίους και ενημέρωσε  σχετικά με τις εκτιμήσεις των τεχνικών υπηρεσιών της για το ύψος της ζημιών, καθώς και τις τεχνικές δυνατότητες που υπάρχουν για την αποκατάσταση των δύο επαρχιακών οδών προς Συρράκο-Καλαρρύτες και Ανατολική. Επανέλαβε, δε, ότι ζημιές αυτές εκφεύγουν από τις δυνατότητες της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης και σε ό,τι αφορά «Μαυρολάγκαδο» ανέφερε ότι θα επιδιωχθεί η προσωρινή αποκατάσταση της βατότητας της οδού. Ο Αλέκος Καχριμάνης πρόσθεσε ότι η οριστική λύση, και στο «Μαυρολάγκαδο» και στην Ανατολική,  μπορεί να δοθεί μέσα από τη μελέτη που εκπονήθηκε από τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση στα πλαίσια της οδικής σύνδεσης Κόμβος Αράχθου-Πράμαντα, που στα συγκεκριμένα σημεία προβλέπει την κατασκευή σύγχρονων γεφυρών.

"Μικρά χωράφια κρατημένα με πεζούλια κι άπιαστα γίδια που γκρεμιούνται στους γκρεμούς
ετούτη είναι η πατρίδα μας μα η πούλια, δεν λάμπει πιο καθάρια σε άλλους ουρανούς"
Γ. Κοτζιούλας

Αποσυνδεδεμένος lemorsero

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.433
    • Προφίλ
Απ: Περι φυσικών καταστροφών
« Απάντηση #3 στις: Παρ 19 Μάρ 2010 10:22 »
φίλε Gkoros,
Διάβασα τα ποστ σου. Επειδή είναι τεράστια δεν θα σχολιάσω μια-μια τις εκφράσεις σου γιατί δεν θα τελειώσουμε ποτέ. Το γενικότερο σκεπτικό σου όμως μου άρεσε, όπως και το θέμα που άνοιξες. :)

Επειδή λόγω δουλειάς "όργώνω" το νομό κάθε βδομάδα, θεωρώ πως έχω άποψη σε αυτά που γράφεις. Έχω γυρίσει σε όλους τους δήμους και κοινότητες, μόνο στο Δήμο μολοσσών δεν πολυπάω λόγω συγκυριών. Γενικά δεν τα λες άσχημα και όντως πετάχτηκαν άπειρα λεφτά. Τα έργα αυτά όμως έχουν και ένα παράγοντα που λέγεται ΕΠΙΛΕΞΙΜΟΤΗΤΑ και προδιαγραφές αυτηνής της βλαμμένης της ευρωπαικής ένωσης. Επίσης πρέπει να συνυπολογίσουμε αυτό το μαλάκα τον πληθυσμό του κάθε δήμου και θα δούμε πως πάντα ο μικρότερος την πληρώνει.
Τέλος πάντων, η γνώμη μου είναι πως επειδή φαγώθηκαν πολλά λεφτά τα προηγούμενα χρόνια φτάσαμε στο τέλος των επιδοτήσεων και κάνουμε ακόμα έργα οδοποιίας. Υπό κανονικές συνθήκες τώρα θα γινόταν έργα αναπλάσεων και αναδείξεων. Δυστυχώς κάνουμε τα αναγκαία μπαλώματα. Όσο για τους πολιτικάντηδες που λες, συμφωνώ. Προσωπικά εκτιμώ ΜΟΝΟ αυτούς που επιδιώκουν με πάθος τα έργα στο νομό και ΑΠΟΔΕΔΕΙΓΜΕΝΑ έχουν προσφέρει.