Αποστολέας Θέμα: Ίμια: Δεκαοκτώ χρόνια από την ημέρα που "ο αέρας πήρε τη σημαία"  (Αναγνώστηκε 1427 φορές)

Αποσυνδεδεμένος astralon

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.817
  • Plavo srce
    • Προφίλ
Παράθεση
Πέμπτη, 31 Ιανουαρίου 2013

Ίμια: Δεκαοκτώ χρόνια από την ημέρα που "ο αέρας πήρε τη σημαία"

 Δεκαοκτώ χρόνια συμπληρώνονται από την κρίση των Ιμίων, μια κρίση που λίγο έλειψε εκείνη την περίοδο Ελλάδα και Τουρκία να οδηγηθούν σε ένοπλη σύγκρουση. Ύστερα από την παρέμβαση του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ, η ένταση εκτονώθηκε και οι δύο χώρες απέσυραν τους στόλους τους, ενώ ο Κώστας Σημίτης, τότε πρωθυπουργός της Ελλάδας είπε το περίφημο ..."ευχαριστώ" στους Αμερικάνους.

Το χρονικό της κρίσης
 
 Στις 25 Δεκεμβρίου 1995 σημειώθηκε το πρώτο επεισόδιο. Το τουρκικό πλοίο Φιγκέν Ακάτ προσάραξε σε αβαθή ύδατα κοντά στις βραχονησίδες και εξέπεμψε σήμα κινδύνου.

Το λιμεναρχείο Καλύμνου, ήταν το πλησιέστερο στην περιοχή, διέθεσε ρυμουλκό για να αποκολλήσει το τουρκικό πλοίο. Ο πλοίαρχός του αρνήθηκε επειδή υποστήριζε ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και περίμενε από τις τουρκικές αρχές να του προσφέρουν βοήθεια.

Την επόμενη ημέρα, το λιμεναρχείο του νησιού ενημέρωσε την αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Εξωτερικών, το οποίο μέσω του γραμματέα της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα, Γιάννη Παπαμελετίου, ειδοποίησε τον γραμματέα της Διεύθυνσης Ελληνικών Υποθέσεων του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, Τσινάρ Εγκίν, ότι αν δεν παρέμβαινε ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδύνευε.

Έτσι, στις 27 Δεκεμβρίου, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών ενημέρωσε την ελληνική πρεσβεία ότι ανεξάρτητα από το ποιος θα αναλάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε πρόβλημα με τα Ίμια.

Τελικά, στις 28 του μήνα, δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκόλλησαν το τουρκικό φορτηγό και το οδήγησαν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Εκείνο το πρωί μάλιστα ένα τουρκικό, πλήρως εξοπλισμένο, μαχητικό αεροσκάφος κατέπεσε στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Λέσβου, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Ο Τούρκος πιλότος διασώθηκε μετά από ελληνική βοήθεια.

Στις 29 του μήνα, το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επέδωσε ανακοίνωση στο ελληνικό, στο οποίο ανέφερε ότι οι βραχονησίδες είναι καταχωρημένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ και γι' αυτό ανήκουν στην Τουρκία. Η γειτονική χώρα φαίνεται ότι διεκδικούσε τα νησιά.

Έτσι, ο τότε δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, που είχε την υποψία ότι η Τουρκία προσανατολίζεται σε εδαφικές αξιώσεις στα Ίμια, ύψωσε την ελληνική σημαία σε ένα από τα δύο νησιά στις 25 Ιανουαρίου 1996. Μαζί του είχε τον αστυνομικό διευθυντή του νησιού, έναν ιερέα και δύο κατοίκους.

Τα τηλεοπτικά τουρκικά κανάλια μετέδιδαν εικόνες με την ελληνική σημαία να κυματίζει και στη γειτονική χώρα προκλήθηκε σάλος. Δύο δημοσιογράφοι του γραφείου της εφημερίδας Χουριέτ στη Σμύρνη με ελικόπτερο μετέβησαν εκεί, κατέβασαν την ελληνική σημαία και ύψωσαν την τουρκική.

Μάλιστα, βιντεοσκόπησαν και πρόβαλαν σε τηλεοπτικό τουρκικό δίκτυο την επιχείρησή τους με αποτέλεσμα το γεγονός να πάρει τεράστιες διαστάσεις.
Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα ελληνικά και τουρκικά πολεμικά κινήθηκαν στην περιοχή.

Η ένταση κλιμακώθηκε τις επόμενες μέρες. Στις 28 Ιανουαρίου 1996 το περιπολικό "Αντωνίου" του Πολεμικού Ναυτικού απέστειλε την τουρκική σημαία και ύψωσε την ελληνική. Εκείνο το βράδυ μάλιστα, Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη βραχονησίδα χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τα τούρκικα πολεμικά.

Την επόμενη μέρα, ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, με προγραμματικές δηλώσεις από τη Βουλή, έστειλε μήνυμα στην Τουρκία ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η χώρα μας θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά. Μία μέρα αργότερα και συγκεκριμένα στις 30 Ιανουαρίου, η τότε πρωθυπουργός της Τουρκίας, Τανσού Τσιλέρ, δήλωνε ότι την επόμενη μέρα η ελληνική σημαία θα έχει κατέβει από τα Ίμια.

Τα ξημερώματα της 31 Ιανουαρίου, τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ίμια, ενώ τα ξημερώματα της ίδιας μέρας, ελικόπτερο του Ναυτικού το οποίο επιχείρησε να ανιχνεύσει την παρουσία των Τούρκων, κατέπεσε με αποτέλεσμα τον θάνατο και των τριών μελών του πληρώματος, του υποπλοίαρχου Παναγιώτη Βλαχάκου, του υποπλοίαρχου Χριστόδουλου Καραθανάση και του αρχικελευστή Έκτορα Γιαλοψού. Η επίσημη αιτία της πτώσης του ελικοπτέρου, σύμφωνα με το Πολεμικό Ναυτικό είναι ότι το ελικόπτερο κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου, με την ελληνική κοινή γνώμη να μην έχει πειστεί ακόμα και σήμερα. Από τις θεωρίες που έχουν διατυπωθεί, επικρατέστερη είναι αυτή που θέλει το Τουρκικό Ναυτικό ή τους καταδρομείς να κατέρριψαν το ελικόπτερο, με την ελληνική κυβέρνηση να συγκαλύπτει το γεγονός για να μην ξεσπάσει πόλεμος. Στην ιστορία έμειναν οι δηλώσεις του τότε Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Ναύαρχου Λυμπέρη, ο οποίος πρότεινε στον κ. Σημίτη αμέσως μετά την πτώση του ελικοπτέρου και την κατάληψη της βραχονησίδας, τις εξής στρατιωτικές επιλογές αντίδρασης:

•Ναυτικό βομβαρδισμό από πλοία της περιοχής.
•Αεροπορικό βομβαρδισμό με το πρώτο φως.
•Επιχείρηση ανακατάληψης της βραχονησίδας,
με τον Πρωθυπουργό να αρνείται θεωρώντας ότι οι προτάσεις αυτές οδηγούσαν σε πόλεμο.

Τα μεσάνυχτα πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του πρωθυπουργού στη Βουλή σύσκεψη του Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) και στις 02.00 ενημερώνεται το ΚΥΣΕΑ για την κατάληψη της αφρούρητης βραχονησίδας στα Ίμια από Τούρκους κομάντος.

Το πρωί, οι υπουργοί Άμυνας και Εξωτερικών, Γ. Αρσένης και Θ. Πάγκαλος, ανακοινώνουν τη συμφωνία που επιτεύχθηκε μεταξύ Αθήνας και Άγκυρας με προσωπική παρέμβαση του Προέδρου των Η.Π.Α., Μπιλ Κλίντον, και του διαμεσολαβητή Ρ. Χόλμπρουκ.
Οι ελληνικές δυνάμεις αποχωρούν από τα Ίμια παίρνοντας μαζί και την ελληνική σημαία. Το ίδιο κάνουν και οι Τούρκοι.

Ακολουθούν πολιτικές αναταράξεις στην Ελλάδα και όπως αποκάλυψε ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Ναύαρχος Λυμπέρης όταν ρώτησε τον ΥΠΕΞ Θεόδωρο Πάγκαλο τι θα πουν στον ελληνικό λαό σχετικά με την απομάκρυνση της σημαίας απʼ τα ελληνικά Ίμια, ο κ. Πάγκαλος απάντησε: "Θα πείτε ότι τη σημαία την πήρε ο αέρας!".


Η κρίση των Ιμίων δεν είχε συνέπειες ως προς το καθεστώς των νησιών. Ωστόσο, έδωσε αφορμή στην Τουρκία να θέσει ζήτημα «Γκρίζων Ζωνών» στο Αιγαίο, αμφισβητώντας την κυριαρχία της Ελλάδας σε αρκετά νησιά και να θέσει ένα ακόμη θέμα στην ατζέντα των ελληνοτουρκικών διαφορών.

Παρ” όλα αυτά, η ελληνική πλευρά δεν αποδέχτηκε ποτέ την ύπαρξη τέτοιου θέματος, επικαλούμενη τις διεθνείς συνθήκες.

----------------------------------------------------------------

   Οι Βλαχάκος, Γιαλοψός και Καραθανάσης ήξεραν ότι έπαιρναν το δρόμο της Αρετής και της Τιμής που ίσως τους οδηγούσε στο πάνθεον των Ελλήνων Ηρώων..
 Το τελευταίο σήμα του ΓΕΝ προς τους 3 ήρωες:

«Είμαι απόλυτα βέβαιος ότι αν χρειαστεί όλοι σας θα φανείτε αντάξιοι της ενδόξου ιστορίας του Πολεμικού Ναυτικού, καλή τύχη και ο Θεός μαζί σας.»

 Αντιναύαρχος Ι.Στάγκας ΠΝ, Αρχηγός ΓΕΝ

koutipandoras

« Τελευταία τροποποίηση: Πεμ 31 Ιαν 2013 18:01 από astralon »
 
KE EN EUROPA KIERO VERTE KE ASI VOLVERME LOKO'

Αποσυνδεδεμένος ΛΑΜΙΑ FANS

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 21.914
  • ΠΑΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΛΑΜΙΑ!
    • Προφίλ
ΟΦ - ΤΟΠΙΚ: Ρε astralon πασαμ, ξερω οτι εχεις αγαπη με τους αριθμους, αλλα να τυχει και σε εσενα το 2.000ο θεμα του PAS.GRRRR, δεν το περιμενα!  :joker: :pashat:
ΚΕΡΚΙΔΑ ΚΑΘΑΡΗ ΑΠΟ ΛΑΜΟΓΙΑ!!!