Κανείς δεν απέρριψε το Ιωάννινα- Κακαβιά, γιατί ουδέποτε προτάθηκε
Απόλυτα βέβαιος ότι η κυβέρνηση ουδέποτε διεκδίκησε την ένταξη του οδικού άξονα Ιωάννινα-Κακαβιά στο Ταμείο Ανάκαμψης, εμφανίζεται ο υποψήφιος βουλευτής Ιωαννίνων του Κινήματος Αλλαγής στις τελευταίες εκλογές Κωνσταντίνος Γάτσιος, καταρρίπτοντας το αφήγημα ότι το έργο προτάθηκε, αλλά οι Ευρωπαίοι το απέρριψαν.
Ο κ. Γάτσιος κάνει λόγο για μισές αλήθειες –που είναι χειρότερες από το ψέμα, αναγνωρίζοντας μεν πως οι οδικοί άξονες δε συνιστούν προτεραιότητα για τα έργα και τις δράσεις που χρηματοδοτεί το Ταμείο Ανάκαμψης, σημειώνοντας δε ότι ένας οδικός άξονας μπορεί να γίνει αποδεκτός προς χρηματοδότηση από το Ταμείο, αρκεί το κράτος-μέλος να αιτιολογήσει επαρκώς, με ισχυρά επιχειρήματα, τη χρησιμότητα και την αναγκαιότητά του.
«Το τελευταίο συνέβη τόσο με τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), όσο και με τον Ε-65. Η κυβέρνηση έθεσε το θέμα της κατασκευής τους στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα, ανέπτυξε τα επιχειρήματά της, κείμενα αντηλλάγησαν και, τελικά, εγκρίθηκε η χρηματοδότηση των έργων αυτών από το Ταμείο. Σημειώνω ότι κανείς από τους δύο δεν αποτελεί τμήμα διευρωπαϊκού δικτύου. Κάτι αντίστοιχο ουδέποτε συνέβη με το Ιωάννινα-Κακαβιά. Παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις, ακόμη και από πρωθυπουργικά χείλη, ότι “δρομολογούνται ενέργειες” για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του από το Ταμείο Ανάκαμψης, η αλήθεια είναι ότι το θέμα ουδέποτε ετέθη επίσημα από ελληνικής πλευράς στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα. Καμία πρόταση δεν υποβλήθηκε, κανένα σχετικό έγγραφο δεν απεστάλη. Οι “Ευρωπαίοι” δεν απέρριψαν τίποτε, για τον πολύ απλό λόγο ότι τίποτε δεν τους προτάθηκε. Το κυβερνητικό “δρομολόγιο ενεργειών” δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, γιατί στην πραγματικότητα δεν υπήρξε ποτέ. Σε αντίθετη περίπτωση, ας μας παρουσιάσουν την πρόταση που υπεβλήθη και την απόρριψη που τους εστάλη. Διότι, έως τώρα το μόνο που κάνουν είναι να καταφεύγουν σε μία ενημέρωση του τύπου “κάποιον είδα, κάτι του ‘πα, κάτι μου ‘πε να σας πω”. Ας γνωρίζουν, όμως, ότι τέτοιες υπεκφυγές δεν τους προσφέρουν ούτε πολιτική, ούτε ηθική κάλυψη», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Κ. Γάτσιος.
Ο κ. Γάτσιος, ο οποίος ήταν μέλος της ομάδας που επεξεργάστηκε την πρόταση του ΚΙΝ.ΑΛ. για την αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης, αναφέρει στην γραπτή του δήλωση ότι η κυβέρνηση το «Ιωάννινα-Κακαβιά» όχι μόνο δεν το πάλεψε, όπως διατείνεται, αλλά δεν το προσπάθησε καν, προσθέτοντας ότι το επιχείρημα, πέραν όλων των άλλων, ότι αποτελεί τμήμα ενός διευρωπαϊκού αυτοκινητόδρομου που θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2030, όχι μόνο δεν αξιοποιήθηκε, αλλά, αντιθέτως, αγνοήθηκε και παραμερίστηκε.
«Προκύπτει από την ίδια την εξέλιξη των πραγμάτων ότι η κυβερνητική απόφαση να μην ενταχθεί το έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης ήταν ειλημμένη εξ αρχής και ότι οι δηλώσεις επί δηλώσεων που στο μεταξύ μεσολάβησαν περί “προσπαθειών” και “μαχών” δεν αποτελούσαν παρά μέρος μιας θλιβερής επικοινωνιακής διαχείρισης. Φαινόταν αυτό από καιρό», συνεχίζει και παραπέμπει σε σχετική του δήλωσή στις 18 Οκτωβρίου 2020, όπου μεταξύ άλλων ανέφερε: «Στην κυβέρνηση έχουν πάρει τις αποφάσεις τους. Αλλά δε μιλούν. Κρύβονται. Ο πρωθυπουργός πίσω από τον υπουργό του, ο υπουργός πίσω από τους ‘’αρμόδιους’’ του υπουργείου του, και όλοι μαζί από τους Ηπειρώτες και από την αλήθεια. Χειρίζονται επικοινωνιακά μία ύβρη απέναντι στην Ήπειρο».
Μπορεί να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ
Πέρα, όμως, από το γάντι που πετά στην κυβέρνηση, καλώντας την να προσκομίσει αποδείξεις ότι το έργο κατατέθηκε προς έγκριση και απορρίφθηκε, ο κ. Γάτσιος ζητά απαντήσεις και για το αν είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης η ένταξη του οδικού άξονα στο ΕΣΠΑ, υποστηρίζοντας ότι αυτό μπορεί να γίνει.
«Εάν, όμως, η επίκληση των κανόνων χρηματοδότησης του Ταμείου Ανάκαμψης αποτελεί μία κάποια αιτιολογία, μία πρόφαση για την κυβερνητική αβελτηρία, αναρωτιέμαι ποια θα είναι η αιτιολογία και η πρόφαση για μία ενδεχόμενη μη συμπερίληψη του έργου στο ΕΣΠΑ της νέας περιόδου 2021-2027; Ας απαντήσει, λοιπόν, η κυβέρνηση χωρίς καμία χρονοτριβή: Θα το εντάξει ή όχι; Θα διαθέσει τα 400 εκατ. ευρώ από το σύνολο των 20 δισ. του ΕΣΠΑ για την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού; Για την κατασκευή, δηλαδή, του υπολειπόμενου τμήματός της, από τα Ιωάννινα στην Κακαβιά, ως ενός τετράιχνου, κλειστού αυτοκινητοδρόμου ευρωπαϊκών προδιαγραφών; Ναι ή όχι; Ευρωπαϊκούς περιορισμούς ούτε έχει ούτε μπορεί να επικαλεστεί εν προκειμένω, χρηματοδότηση διαθέσιμη έχει, χρόνο για την ολοκλήρωση μελετών έχει. Θέληση έχει;», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Βολές και προς τον ΣΥΡΙΖΑ
Από την κριτική του δεν ξεφεύγει ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτές του οποίου επιχείρησαν τις τελευταίες ημέρες να εκμεταλλευτούν επικοινωνιακά το ζήτημα, όπως για παράδειγμα η βουλευτής Άρτας Όλγα Γεροβασίλη, η οποία έκανε λόγο για ένα «εμβληματικό έργο», που η κυβέρνηση απέτυχε να εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης.
«Ο δρόμος Ιωάννινα-Κακαβιά, αλλά και το γενικότερο αίτημα για την ανάπτυξη της Ηπείρου και της ελληνικής περιφέρειας, δεν είναι μία “σημαία ευκαιρίας”, η έπαρση της οποίας γίνεται ενόσω βρίσκεται κανείς στην αντιπολίτευση με χαρακτηρισμούς όπως «εμβληματικό έργο», και η υποστολή της όταν είναι στην κυβέρνηση με πρακτικές που αντιστοιχούν σε ένα “δευτερεύουσας προτεραιότητας έργο”. Οι Ηπειρώτες αντιλαμβάνονται πότε αυτό συμβαίνει και το αξιολογούν», καταλήγει.
agon.gr