Το καφέ σαντάν, οι γερμανίδες αρτίστες και ο διωγμός τους
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΒΑΡΒΑΡΑ ΑΓΓΕΛΗ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 22-12-2018, 00:09
Τις έλεγαν Λουίζα, Τούμπλα, Αιμιλία, Μαρία… Γερμανίδες αρτίστες (εκ Βοημίας) που έζησαν στα Γιάννενα για έναν χρόνο τουλάχιστον, την περίοδο 1872-1873, και που κατάφεραν να προκαλέσουν τα χρηστά ήθη της τοπικής κοινωνίας. Είναι η εποχή που τα Γιάννενα άρχισαν να γνωρίζουν τον δυτικό πολιτισμό, τα καφέ σαντάν, ή τα καφωδεία όπως έμειναν γνωστά, όπου γυναίκες από ξένες χώρες τραγουδούσαν και χόρευαν επί σκηνής με «τους νοικοκυραίους να ξεμυαλίζονται γι’ αυτές», όπως σημειώνεται στον γιαννιώτικο Τύπο της εποχής.
Το πρώτο καφέ σαντάν της πόλης λεγόταν «Παυσίλυπον» -άγνωστη η τοποθεσία του.
«Τι ευτυχείς αι ημέραι ή μάλλον αι νύκτες του παρελθόντος χειμώνα, όσας εις το όντως ‘Παυσίλυπον’ εκείνο café chantant διήλθομεν! […]. Εκεί έβλεπον οι οφθαλμοί ημών οι νυσταλέοι θριάμβους και ναυάγια ευαισθήτων καρδιών. Εκεί μετά το μεσονύχτιον, εις τους μπάλλους τους τόσους ευθηνούς, επηδώμεν και εχορεύομεν ως άλλαι αρκούδες… Εκεί οι φονιάδες έκλεπτον σακκιά με κάρβουνα και τα έστελλον την επαύριον εις την Λουίζαν δώρον εκ μέρους στενάζοντος εραστού. Ω σεις σεμναί νοικυκυραί, αίτινες και ακούουαι μόνο το όνομα των Γερμανίδων εσκανδαλίζεσθε» αναφέρει η «Καραβίδα», ένα σατιρικό περιοδικό που κυκλοφόρησε στα Γιάννενα σε δύο τεύχη το 1873 και το 1874 (το συγκεκριμένο απόσπασμα βρίσκεται στο τεύχος του 1874).
Από τα στοιχεία που μας δίνει η «Καραβίδα», στο «Παυσίλυπον» σερβίρονταν ρούμι, μπίρα και ρακί και σύχναζαν υπάλληλοι των συντεχνιών, λόγιοι, καθηγητές της Ζωσιμαίας Σχολής –και από τις τρεις θρησκευτικές κοινότητες. Οι αρτίστες («με πουφ και σινιόν») έπαιζαν κιθάρα ή βιολοντσέλο, ενώ οι θαμώνες έδιναν ένα χρηματικό αντίτιμο για να χορέψουν μαζί τους έναν ευρωπαϊκό χορό.
Η διαδρομή του πρώτου αυτού καφέ σαντάν δεν ήταν μεγάλη. Τα οθωμανικά Γιάννενα δεν άντεξαν τη δυτική κουλτούρα, με αποτέλεσμα ο διοικητής του βιλαετίου Ιωαννίνων να εκδώσει εντολή απαγόρευσης προς το υπαλληλικό προσωπικό της διοίκησης να επισκέπτεται το καφέ σαντάν.
«Και έκτοτε χρονολογούνται αι συμφοραί και οι λύπαι του Παυσίλυπον, έκτοτε άρχονται αι αποφράδες εκείναι νύκτες, καθ’ ας εβλέπομεν πραγματοποιουμένην εκεί την παρομοίαν ΄τρεις λαλούν και δύο χορεύουν’. Έκτοτε επεκάλυψε σκοτία και πένθος το καφέ σαντάν…» γράφει η «Καραβίδα», κατηγορώντας τους πρώην θαμώνες για υποκρισία. Δεν ήταν μόνο η γενική διοίκηση που οδήγησε στην αποχώρηση του γερμανικού θιάσου. Το λιθαράκι της έβαλε επίσης η επιτροπεία της Ζωσιμαίας Σχολής, η οποία ήθελε να αποτρέψει την είσοδο της νεολαίας στον καφενέ με τις γερμανίδες αρτίστες. Και κάπως έτσι ήρθε το τέλος του πρώτου καφέ σαντάν.
Τα επόμενα χρόνια, τα καφέ σαντάν εκτιμάται ότι επανήλθαν στα Γιάννενα. Η εφημερίδα «Φωνή της Ηπείρου» εν έτει 1900 καταγράφει με γλαφυρό τρόπο την περιπέτεια πέντε Γερμανίδων («ξανθομαλούσες και νοστιμούλες» όπως αναφέρεται) που συμμετείχαν σε έναν περιοδεύοντα θίασο και οι οποίες έκαναν τρεις μέρες για να φτάσουν από την Πρέβεζα στα Γιάννενα λόγω κακοκαιρίας. «Εκτός του ότι περιεπλανήθησαν επί τρεις ημέρας περιπίπτουσαι από του ενός τέλματος ει το έτερον χωμένες ως τη μέση μέσα στις λάσπες του δρόμου -άλλη με μισή γόβα κι άλλες με δίχως κάλτσες- ήταν όλες καταπλευριτωμένες και μόλις ψες ύστερα από 4 ημέρας κατώρθωσαν ν’ αρχίσουν να παίξουν για πρώτη φορά» αναφέρει η εφημερίδα…
Πηγές
Καραβίδα, τεύχος Α’ 1873 και τεύχος Β’ 1874
Κίτσιος Γ., «Όψεις και μετασχηματισμοί μιας αστικής μουσικής κουλτούρας -Ιωάννινα, τέλη 19ου αιώνα-1924», 2006
* Φωτογραφία: Μία από τις παλαιότερες φωτογραφίες των Ιωαννίνων, στις αρχές του 20ου αιώνα, με τον φακό Α. M. Λαμπρινού
typos-i.gr
Γιάννενα-Πρέβεζα μετά κόπων και βασάνων
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΒΑΡΒΑΡΑ ΑΓΓΕΛΗ
ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 17-06-2017, 00:09
ΡΕΤΡΟ
Όσες δεκαετίες και αν έχουν περάσει, οι οδικές υποδομές βρίσκονταν και βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του… πυρός, με την Ήπειρο να βρίσκεται ανέκαθεν σε μια δυσχερή θέση.
Στα τέλη του 19ου αιώνα, ο κυριότερος εμπορικός δρόμος του βιλαετίου των Ιωαννίνων ήταν ο (σχεδόν) αμαξιτός δρόμος που ξεκινούσε από τα Γιάννενα και κατέληγε στην Πρέβεζα. Η επικοινωνία της Ηπείρου με την Ελλάδα και τη Δυτική Ευρώπη στηριζόταν τότε κυρίως στις ατμοπλοϊκές γραμμές από την Πρέβεζα, τους Αγίους Σαράντα και την Αυλώνα. Το συγκοινωνιακό δίκτυο συμπληρωνόταν με τις οδούς προς Αγίους Σαράντα και Σαγιάδα, που κάθε άλλο παρά βατές ήταν, και λίγο αργότερα με τον δρόμο προς Τρίκαλα.
Ωστόσο, μιλάμε, σε γενικές γραμμές, για ένα κακό συγκοινωνιακό δίκτυο, με επιπτώσεις στο εμπόριο. Παρά τις προσπάθειες της τοπικής διοίκησης για βελτίωση των συνθηκών, μόνο μπαλώματα γίνονταν. Η αθλιότητα των εμπορικών δρόμων αποδίδεται στον τρόπο δημοπράτησης των έργων. Όπως αναφέρει ο Γιώργος Παπαγεωργίου στο βιβλίο του «Οικονομικές και κοινωνικές πραγματικότητες στο βιλαέτι Ιωαννίνων», η δωροδοκία της επιτροπής παραλαβής του έργου που απαρτιζόταν από οθωμανούς μηχανικούς ήταν σύνηθες φαινόμενο. Οι εργολαβίες αναλαμβάνονταν σε χαμηλότερες τιμές από το κανονικό κόστος, με αποτέλεσμα να υπάρχει νόθευση στα υλικά κατασκευής του δρόμου (π.χ. πέτρα κακής ποιότητας) για να βγει το έργο.
Ο πιο σημαντικός εμπορικός δρόμος λοιπόν εντός του βιλαετίου ήταν η οδός Ιωαννίνων-Πρεβέζης, ένας δρόμος που εξυπηρετεί τα Γιάννενα πάνω από 150 χρόνια και που τώρα δυσκολεύεται να «ανταγωνιστεί» την Ιόνια οδό.
Μη φανταστεί κανείς βέβαια ότι ο δρόμος αυτός στα τέλη του 19ου με αρχές του 20ου αιώνα ήταν ένας ωραίος, αμαξιτός δρόμος.
ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΧΑΝΙΑ
Ήταν ένας δρόμος καθόλα προβληματικός, η κατάσταση του οποίου προκαλούσε το κοινό αίσθημα. Το 1894, η τοπική διοίκηση επιχείρησε να αλλάξει τη χάραξη του δρόμου από τον Λούρο μέχρι τα Γιάννενα. Οι αντιδράσεις και οι καταγγελίες περί εξυπηρέτησης συμφερόντων δεν άργησαν. Στην εφημερίδα «Φωνή της Ηπείρου» σημειώνεται: «Σκοπός της μετατροπής του δρόμου είνε μάλλον τα χατήρια μερικών κτηματιών των μερών οπού θα περάση ο δρόμος διά να κτίσουν αμέσως εκεί χάνια ή διά να ευρεθούν εις δουλιάν οι κύριοι εργολάβοι και οι μηχανικός και κοντά εις αυτούς να εισβάλουν όλοι οι τοιαύτας ευκαιρίας περιμένοντες παράσιτοι της κυβερνήσεως εις το ταμείον της οδοποιίας..».
Μια δεκαετία περίπου μετά, ο τοπικός Τύπος συνέχισε να ασχολείται με την κακή κατάσταση της κεντρικής οδού Ιωαννίνων-Πρεβέζης «διά την οποίαν φορολογούνται πάντες οι Ηπειρώται» όπως σημειωνόταν. Εκείνη την εποχή γίνονταν και πάλι εργασίες βελτίωσης του δρόμου, με τους εργάτες όμως να προχωρούν σε απεργία λόγω της μη πληρωμής τους από τον εργολάβο. Σημειωτέον ότι και τότε υπογραμμιζόταν η επικινδυνότητα του δρόμου στην Κανέτα.
Ο ΘΙΑΣΟΣ ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΙΔΩΝ
Πάντως, υπήρχαν και οι στιγμές που ο τοπικός Τύπος διασκέδαζε με την ανικανότητα της διοίκησης να φτιάξει έναν δρόμο της προκοπής. Ο Κώστας Κωστούλας στο βιβλίο του «Οι Πωγωνήσιοι εργολάβοι της Ηπείρου» καταγράφει ένα γλαφυρό δημοσίευμα για την περιπέτεια πέντε Γερμανίδων που συμμετείχαν σε έναν περιοδεύων θίασο. Εν έτει 1900, ο δρόμος έκλεισε λόγω βροχόπτωσης. «Ούτε εις επιβάτης δεν ήλθεν εκ Πρεβέζης» με εξαίρεση πέντε Γερμανίδες ενός περιοδεύοντα θιάσου, οι οποίες το 12ωρο ταξίδι της διαδρομής Πρέβεζα-Γιάννενα το έκαναν τρεις μέρες. «Εκτός του ότι περιεπλανήθησαν επί τρεις ημέρας περιπίπτουσαι από του ενός τέλματος ει το έτερον χωμένες ως τη μέση μέσα στις λάσπες του δρόμου -άλλη με μισή γόβα κι άλλες με δίχως κάλτσες- ήταν όλες καταπλευριτωμένες και μόλις ψες ύστερα από 4 ημέρας κατώρθωσαν ν’ αρχίσουν να παίξουν για πρώτη φορά»…
*Η δημόσια οδός στην περιοχή του Αγίου Γεωργίου Φιλιππιάδας. Από το λεύκωμα «Η απελευθέρωση της Ηπείρου» του Ιδρύματος «Ακτία Νικόπολις»
typos-i.gr