Αποστολέας Θέμα: Μοναχικός Θρήνος – Το Ζεϊμπέκικο- Τι πρέπει να γνωρίζετε…  (Αναγνώστηκε 1835 φορές)

Αποσυνδεδεμένος RASTA

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.384
    • Προφίλ
" Ανυποχώρητος: σημαίνει να είναι το κεφάλι σου μέσα στο στόμα του λύκου κι εσύ να του λες άντε γαμήσου... "

Fidel Castro

Αποσυνδεδεμένος ΛΑΜΙΑ FANS

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 21.916
  • ΠΑΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΛΑΜΙΑ!
    • Προφίλ
Παράθεση
H ιστορία του Ζεϊμπέκικου χορού

Ο ζεϊμπέκικος είναι ο πιο καθαρός, συγχρόνως ελληνικός ρυθμός. Πάνω στους ρυθμούς του σε μεγάλο βαθμό χτίστηκε το ρεμπέτικο τραγούδι. Παρατηρώντας τη μελωδική του γραμμή, θα διακρίνομε καθαρά απάνω του την προέκταση της βυζαντινής μουσικής.

Όχι μόνο εξετάζοντας το ένστιχτο των λαϊκών μουσικών και τις κλίμακες που διατηρούνται αναλλοίωτες, αλλά ακόμη και τις πτώσεις, τα διαστήματα και τον τρόπο της εκτέλεσης. Όλα μαρτυρούν την πηγή, πού δεν είναι άλλη απο την απέριττη εκκλησιαστική υμνωδία. Επίσης το δημοτικό τραγούδι έχει κι αυτό κοινά με το ζεϊμπέκικο στοιχεία που είναι φανερά στο ρεμπέτικο.

Τα ζεϊμπέκικα είναι καλλιτεχνικές δημιουργίες λαϊκών στρωμάτων, η επίδραση από τη Βυζαντινή μουσική είναι φανερή και σε ό,τι αφορά τα ηχοχρώματα και τις μελωδίες, τις κλίμακές, αλλά και τις πολλές ανατολικές αλληλοεπιδράσεις.

Ίχνη του ρεμπέτικου και κατ επέκταση του ζεϊμπέκικου εμφανίζονται σε όλα τα αστικά κέντρα της περιόδου της αποσύνθεσης της Οθωμανικής αυτοκρατορίας, δηλαδή με την εμφάνιση των αστικών κοινωνιών.

Ο Μάρκος Δραγούμης, μουσικολόγος μετά από μια μεγάλη έρευνα και μελέτη πάνω στο ρεμπέτικο και στο μικρασιατικό τραγούδι, δίνει από ιστορικής πλευράς την εξής άποψη για τις ρίζες του ρεμπέτικου:

«Οι μουσικές ανταλλαγές που είχαν αρχίσει πριν το 17ο αιώνα, κι ίσως πιο πριν ανάμεσα στον ποικίλο πληθυσμό που αποτελούσε το λαϊκό υπόστρωμα των αστικών κέντρων του Αιγαίου, του Ελλήσποντου, της Προποντίδας και της Μαύρης Θάλασσας συνεχίστηκαν με έντονο ρυθμό ως την καταστροφή της Σμύρνης το 1922.
Οι ανταλλαγές αυτές προκάλεσαν τη δημιουργία απειράριθμων μελωδιών, που οι ρίζες τους βρίσκονται κυρίως στη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική με τους «ήχους» της, στην τούρκικη κλασική μουσική με τα «μακάμια» της που ονομάστηκαν από μας «δρόμοι» - στη δημοτική μουσική της Μυσίας, της Αν. Θράκης, της Βιθυνίας και των δυτικών παραλίων της Μικράς Ασίας, στα ελληνικά νησιώτικα και αστικά λαϊκά τραγούδια και τέλος στη δημοτική μουσική τω βορείων γειτόνων μας κι ιδιαίτερα των Ρουμάνων.
Η μουσική αυτή - ίσως επειδή ήταν κάπως ανομοιογενής - δεν τράβηξε όσο θα 'πρεπε την προσοχή των λαογράφων μας, κι έτσι δεν ευτύχησε να καταγραφεί σε νότες και να δημοσιευθεί σε ειδικές συλλογές, όπως η πιο παλιά δημοτική μουσική μας. Δεν χάθηκε όμως. Ένα μεγάλο μέρος της διαφυλάχτηκε σε μια σειρά από δίσκους 78 στροφών, που γυρίστηκαν στις ΗΠΑ κατά τη δεύτερη και τρίτη δεκαετία του αιώνα μας, με εκτελεστές Έλληνες μετανάστες. Εξετάζοντας το υλικό αυτό βλέπουμε ότι πέρα από την καλλιτεχνική του αξία, έχει και μεγάλη ιστορική σημασία, γιατί αποτελεί την πιο ουσιαστική πηγή που διαθέτουμε για τη μελέτη των καταβολών του ρεμπέτικου τραγουδιού».
«Κέντρο μελέτης και έρευνας του ρεμπέτικου τραγουδιού» 1977.

Ο Τουρκικός χορός "Ζεϊμπέκ" (zeybek ή zeybeği ) δεν έχει καμία σχέση με το Ελληνικό Ζεϊμπέκικο. Ρυθμικά είναι μια μορφή αργού τσιφτετελιού που χορεύεται συνήθως ομαδικά.
Ο χορός έχει τις ρίζες του σε τούρκικο παραδοσιακό χορό. Χορευόταν από του Ζεϊμπέκους, ζεϊμπέκηδες οι οποίοι ήταν μια φυλή της Μικράς Ασίας. Η φυλή αυτή δημιουργήθηκε από μια πρόσμειξη Γιουρούκων, που ήταν νομάδες κάτοικοι της Πίνδου, οι οποίοι μετακινήθηκαν στα παράλια της Μ. Ασίας, αλλά και Τουρκμένιων νομάδων που μετακινήθηκαν από την Ασία (Τουρκμενιστάν). Δημιουργήθηκε μια νέα φυλή, από επαγγελματιες πολεμιστές. Η ύπαρξή τους άλλοτε ενοχλητική και επικίνδυνη και άλλοτε χρήσιμη. Η άγρια πολεμική τους παρουσία, άλλοτε τρόμαζε τις αρχές, προκαλώντας την εκτόπιση τους και άλλοτε γινόταν χρήσιμη ανάλογα με την περίσταση. Όταν τους χρησιμοποιούσαν τους πρόσφεραν διάφορα προνόμια!

Στις τάξεις των επιστρατευμένων Ζεϊμπέκηδων υπήρχαν και Έλληνες Χριστιανοί πολλοί κάποιοι από αυτούς Τουρκοποιήθηκαν, όπως οι γενίτσαροι. Αργότερα σχημάτισαν δικές τους ομάδας Ελλήνων ενόπλων ζεϊμπέκων, οι οποίοι είχαν αντιπαλότητες με τους Τούρκους ζεϊμπέκους. Οι Ζεϊμπέκοι αυτοί ποτέ δεν ξέχασαν τις Ελληνικές ρίζες τους.

Στον Ελληνοτουρκικό πόλεμο οι Τούρκοι ζεϊμπέκηδες είχαν συμμετάσχει και πολεμήσει κατά του Ελληνικού στρατού. Τις πολεμικές αυτές ομάδες διέλυσε ο Κεμάλ Ατατούρκ αργότερα.
Τα χαρακτηριστικά του χορού δεν έχουν καμία σχέση με τον Ελληνικό μοναχικό χορό ζεϊμπέκικο.

Το Ελληνικό ζεϊμπέκικο προήλθε από το Ρεμπέτικο τραγούδι (1870-1922 στην Μ. Ασία). από μουσικές προσμείξεις Ελληνικής παραδοσιακής και βυζαντινής μουσικής και συνεχίσθηκε στην Ελλάδα, πριν (καφέ αμάν) και μετά, την Μικρασιατική καταστροφή. Η μουσική του Ελληνικού Ζεϊμπέκικου στα 9/8 δεν έχει καμία σχέση με τα 4/4 και τον ρυθμό αργού τσιφτετελιού του zeybek.
Υπάρχουν πολλά είδη ρυθμών "ζεϊμπέk" που μοιάζουν μεταξύ τους αλλά κανένας δεν μοιάζει με το Ελληνικό ζεϊμπέκικο.

Υπάρχουν πολλές απόψεις για την προέλευση του Ελληνικού ζεϊμπέκικου και τους Ζεϊμπέκηδες. Μια μόνιμη παρεξήγηση των τυχαίων συμβάντων με θέμα το ζεϊμπέκικο, την "παραγγελιά", με την αγριάδα των Ζεϊμπέκηδων. Άλλοτε βαπτίζουν το ζεϊμπέκικο σαν αρχαίο Ελληνικό χορό (!) και άλλοτε Τούρκικο.
Μια ματιά στον τρόπο που χορεύεται το zeybek σήμερα κοινωνικά ή Παραδοσιακά με τις στολές, αρκεί για να μας δείξει ότι το Ελληνικό ζεϊμπέκικο είναι κάτι διαφορετικό και δεν έχει καμία σχέση με τον zeybek.

Κάποτε ήταν χορός μοναχικός και μόνο για τους άντρες. Σήμερα τον χορεύουν όλοι. Φυσικά και οι γυναίκες. Ο ζεϊμπέκικος σήμερα όταν δεν χορεύεται παραδοσιακά (αντικρυστός), παραμένει μοναχικός χορός. Κάθε χορευτής του έχει τις δικές του φιγούρες, με τις οποίες εκφράζεται. Επίσης, ο κάθε χορευτής, χορεύει μόνο ένα τραγούδι, μόνο μια φορά! Πολλές φορές είναι το δικό του, συγκεκριμένο τραγούδι και όχι ένα τυχαίο.

Παλαιότερα, καμιά φορά και στις ημέρες μας, συμβαίνει κάποιος να τολμήσει να διακοψει κάποιον που χορεύει ζεϊμπέκικο. αυτός ρισκάρει! Κάπως έτσι ξεκίνησε στα χρόνια της Κατοχής, ο θεσμός της "παραγγελιάς". Δηλαδή οι μουσικοί, συνήθως με το...αζημίωτο, προανήγγειλαν το όνομα του "δικαιούχου στον επόμενο χορό.
Όσο χόρευε αυτός, δεν επιτρεπόταν να χορέψει κανείς άλλος μαζί του στον ίδιο χώρο ή να τον ενοχλήσει.

Το 1973 ο Νίκος Κοεμτζής, όταν κάποιοι παρενόχλησαν και πρόσβαλαν τον αδελφό του που χόρευε ζεϊμπέκικο με "παραγγελιά", σκότωσε με ένα μαχαίρι τρεις ανθρώπους και τραυμάτισε αρκετούς ακόμα. Δεν είναι σπάνιο θέαμα στις ημέρες μας, οι συμπλοκές για παρόμοιες παρεξηγήσεις με αιτία ένα ζεϊμπέκικο.

Οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν ότι ο χορός είναι δώρο των θεών προς τον άνθρωπο.

Αφοσιωμένοι πιστά στην ιδέα ότι ο Κοινωνικός χορός ομορφαίνει την ζωή όλων μας και μας κάνει καλύτερους, αγωνιζόμαστε συνεχώς για την διάδοσή του.
Η ιστoσελίδα "pro-dance", με εντελώς δωρεάν και χωρίς διαφημίσεις παροχές, προσπαθεί καθημερινά να προσφέρει χρήσιμα για τον χορό πράγματα, κάνοντας τον χορό προσιτό ακόμα και σε αυτούς που δεν έχουν χρήματα για να ασχοληθούν με τον χορό ή κάποιο πρόβλημα τους κρατάει μακριά από αυτόν.
Περισσότερες πληροφορίες όσον αφορά την εκπαίδευση στον χορό θα βρείτε:
E-mail: info@pro-dance.gr
Στείλτε μας μ ένα e-mail ή κάντε μας ένα τηλέφωνο, γράψτε μας , πέστε μας τις απορίες σας για τα μαθήματα χορού, τα ομαδικά- ατομικά μαθήματα, τον επαγγελματικό χορό ή την γαμήλια χορογραφία. Σχεδόν άμεσα θα έχετε την απάντηση για όλα.
Μάθετε δωρεάν τα πάντα. Μάθετε για τις προσφορές, τα δωρεάν μαθήματα, και τα δωρεάν πάρτι. Δωρεάν μπορείτε να έχετε και το προφίλ σας σαν μαθητής -χορευτής και ανάλογα με τις οικονομικές δυνατότητες σας, να βρείτε τον καλύτερο τρόπο εκπαίδευσης για εσάς.

http://www.pro-dance.gr/dances/popular-greek-dances/history-of-greek-folk-dances/history-of-zeimbekiko-dance
ΚΕΡΚΙΔΑ ΚΑΘΑΡΗ ΑΠΟ ΛΑΜΟΓΙΑ!!!

Αποσυνδεδεμένος PAS and stale bread

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 3.039
    • Προφίλ
 Από μια κουβέντα για τον Βαμβακάρη ένα βίντεο διαμάντι του Γιώργη Χριστοφιλάκη. Δείτε το όλο.

Αναφορά στο ζεϊμπέκικο στο  3.30 - 07.00     Συγκλονιστικό αυτό που λέει στο 4.13.



Αποσυνδεδεμένος ΛΑΜΙΑ FANS

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 21.916
  • ΠΑΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΛΑΜΙΑ!
    • Προφίλ
Παράθεση
Οι 32 κανόνες του ζεϊμπέκικου

Το ζεϊμπέκικο το χορεύεις ή το νιώθεις; Η δημοσιογραφική ομάδα του ΟΝΕΜΑΝ σε μερικές χρήσιμες διαπιστώσεις.

Ζεϊμπέκικο. Κάτι παραπάνω από ένας ακόμα χορός. Είναι κατάσταση, είναι ατμόσφαιρα, είναι ολόκληρη φιλοσοφία.

Εξ ου και έρχεται παρέα με ένα σετ κανόνων για το πώς το χορεύουμε καλύτερα, με ποιους, και πότε. Μας έχουν χαρίσει προηγουμένως τη σοφία τους ένα σωρό ταινίες και ένα σωρό λαϊκά ινδάλματα, που το έφεραν στην οθόνη μας και γύρω μας.

Οι δημοσιογράφοι του Oneman συνεδρίασαν, συζήτησαν, έριξαν και μια στροφή με παλαμάκια, και κατέληξαν: Αυτοί είναι οι κανόνες του ζεϊμπέκικου.

Παρακαλούνται  να ανέβουν στην πίστα μόνο όσοι ξέρουν και θέλουν να χορέψουν. Οι υπόλοιποι παλαμάκια.

Όταν χορεύεις ζεϊμπέκικο και οι γυναίκες τριγύρω σκουντιούνται να έρθουν τριγύρω τότε κάτι κάνεις καλά.

Πάντα υπάρχει ένας -φίλος, ξάδερφος- που αφού σε έχει παρακαλέσει να χορέψεις, μόλις ανεβαίνεις αρχίζει να ανοίγει σαμπάνιες και ουίσκια.

Το ζεϊμπέκικο το καλό θέλει να βγάλεις ντέρτι και καημό.

Αν θες να μάθεις να χορεύεις χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες, ψάξε βιντεάκια με Νίκο Κούρκουλο να χορεύει.

Δεν υπάρχει κανόνας που να λέει ότι αν είσαι φαντάρος και χορέψεις ζεϊμπέκικο θα ρίξεις την κοπέλα απέναντι. Αυτά γίνονταν μόνο όταν βγήκε το "Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας".

Αν συνοδεύεις κανένα τουρίστα μαζί σου, πέστου να μην αρχίσει να χειροκροτάει μόλις τελειώσει ο χορός λες και είναι σε τσίρκο. Μην γίνει κάνα ντράβαλο όπως στο "Ποτέ την Κυριακή"

Μη σηκώνεις το τραπέζι με τα δόντια, δεν χρειάζεται.

Λίγες κινήσεις. Το μυστικό είναι οι λίγες κινήσεις.

Αν είναι να χορέψεις ένα ζεϊμπέκικο, πιάσε κάτι από Τερλέγκα. Δεν θα μπορείς να ξεχωρίσεις με ποιον γελάει ο κόσμος.

Το πρώτο ζεϊμπέκικο (βλ. η πρώτη Ανάσταση) χορεύεται στο πρόσωπο. Μετά πάει προς τα κάτω.

Δεν χορεύουμε ΠΟΤΕ ζεϊμπέκικο σε πίστα που χορεύει τουλάχιστον ένας ακόμη.

Δεν χορεύεις για τα κορίτσια. Αν χορεύεις για τα κορίτσια, πιάσε κάτι σε Μέλισσες.

Ο πατέρας σου χορεύει σίγουρα καλύτερο ζεϊμπέκικο από σένα.

Ελπίζουμε κι εσύ να χορεύεις καλύτερα από το γιο σου.

Μπορεί να βαριέσαι εκείνη τη στιγμή του party που ξεκινούν τα ζεϊμπέκικα αλλά οφείλεις να την σεβαστείς.

Ο πατέρας σου, ο θείος σου, ο παππούς σου θα χορέψουν ζεϊμπέκικο μέσα από την καρδιά τους. Όχι σαν αυτά που χορεύεις εσύ για να ρίξεις τις τουρίστριες

Πάνω στην σκηνή, πραγματικό ζεϊμπέκικο χόρευε μόνο ο Δημήτρης Μητροπάνος.

Το ζεϊμπέκικο το χορεύεις με την ψυχή, όχι με το σώμα.

Τσιγάρα κάτω, ποτήρια κρασιά και λοιπά παραλειπόμενα, τα κάνουν μόνο εκείνοι που δεν ξέρουν να χορεύουν καλά.

Υπάρχει σε κάθε γάμο εκείνος που το παίζει δύσκολος για πέντε λεπτά και μετά μπαίνει στο κέντρο να δώσει την παράσταση της ζωής του.

Όχι δύο ζείμπέκικα στο ίδιο γλέντι. Άσε χώρο και χορό στους άλλους.

Συρτάκι χορεύεις κι ας δεν ξέρεις. Ζεϊμπέκικο δεν γίνεται.

Στο ζεϊμπέκικο δεν έχει σημασία να ξέρεις τι κάνεις. Έχει σημασία να δείχνεις ότι ξέρεις τι κάνεις.

Όποιος δεν θέλει να χορέψει, θα χτυπάει μονίμως παλαμάκια.

Όλοι μας έχουμε χορέψει το πρώτο μας ζεϊμπέκικο μεθυσμένοι.

Απόψεις ότι "γυναίκες δεν χορεύουν ποτέ ζεϊμπέκικο" είναι τουλάχιστον ξεπερασμένες.

Όποτε ακούω ζεϊμπέκικο στο μυαλό μου έρχεται πάντα ο Κοεμτζής.

Γιατί δεν χορεύουν πλέον στις ελληνικές ταινίες ζεϊμπέκικο;


https://www.oneman.gr/keimena/diabasma/sthles/oneman-rules/oi-32-kanones-toy-zeimpekikoy.3716439.html
 
ΚΕΡΚΙΔΑ ΚΑΘΑΡΗ ΑΠΟ ΛΑΜΟΓΙΑ!!!

Αποσυνδεδεμένος ΛΑΜΙΑ FANS

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 21.916
  • ΠΑΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΛΑΜΙΑ!
    • Προφίλ
ΚΕΡΚΙΔΑ ΚΑΘΑΡΗ ΑΠΟ ΛΑΜΟΓΙΑ!!!