«No Politica» με τι όρους;Με αφορμή ένα πανί, μια «συζήτηση» πληκτρολογίων, δεκάδες σχόλια δεξιά και αριστερά και εκατοντάδες λόγους για no «no politica» κερκίδες … Ένα κείμενο από τον Andycapp
Το να δηλώνει κανείς αντιφασίστας είναι μια δύσκολη τοποθέτηση. Η δυσκολία έγκειται στον ετεροκαθορισμό αυτής της έννοιας. Το να μάχεσαι το φασισμό είναι κάτι δύσκολο, το δυσκολότερο είναι να μην μοιάσεις στο κτήνος προσπαθώντας να το νικήσεις, τόσο σε τακτικές όσο και σε συμπεριφορές.
Το να δηλώνεις λοιπόν αντιφασίστας είναι κάτι δύσκολο. Το να δηλώνεις αντιφασίστας οπαδός είναι κάτι που θέλει συνεχή αναζήτηση και ξεπέρασμα των αντιθέσεων που κάθε στιγμή θα παρουσιάζονται.
Το δόγμα »Νο Politica»
Mια απολίτικη κερκίδα πατάει στο βασικο επιχείρημα πως εδώ είμαστε όλοι »αδέρφια» και υποστηρίζουμε μια συγκεκριμένη ομάδα, ότι κουβαλάει κανείς στο κεφάλι του μένει έξω από την κερκίδα ώστε να μην έχουμε διασπάσεις και προστριβές. Το δόγμα αυτό παρουσιάστηκε κυρίως τη δεκαετία του ’90 τότε που η χώρα και η κοινωνία βρισκόταν στην μαστούρα της ψεύτικης ευημερίας και της υποθηκευμένης κατανάλωσης. Επίσης τη δεκαετία του ΄90 είχαμε την άνθηση των συνδέσμων και τις μεγαλύτερες μετακινήσεις των οπαδών. Αντίπαλοι οπαδοί διασταυρώνονταν κατά κανόνα 4 με 6 φορές το χρόνο καθώς τότε επιτρέπονταν οι μετακινήσεις εκτός από το ποδόσφαιρο και στα υπόλοιπα αθλήματα μπάσκετ, βόλλεϋ κτλ. Τότε λοιπόν που τόσο τα οικονομικά και κοινωνικά θέματα όσο και τα οπαδικά έμοιαζαν λυμένα ήταν πολύ εύκολο μια κερκίδα να δηλώνει απολιτίκ.
»Νο Politica» με τί όρους;
Η απολίτικη ιδεολογία της κερκίδας λοιπόν πατάει στο ότι υποστηρίζουμε μια ομάδα και είμαστε όλοι »αδέρφια». Αλήθεια είμαστε αδέρφια με τα Security; Με όσους καταδέχονται να παίρνουν χρήματα για να επιβάλουν την »ηρεμία» μέσα στη κερκίδα σηκώνοντας χέρι σε συνοπαδούς τους; Είμαστε αδέρφια με μαχαιροβγάλτες που έσκασαν σαν κομήτες στη κερκίδα και δεν έχουν καμία σχέση με την ομάδα που υποστηρίζουμε; Είμαστε αδέρφια με »οπαδούς» που δεν ξέρουν την ενδεκάδα, την πεντάδα ή την εξάδα της ομάδας μας; Είμαστε »αδέρφια» με όσους κατά τύχη διάλεξαν να υποστηρίζουν την ίδια ομάδα με εμάς και θα μπορούσαν να είναι απέναντί μας προσπαθώντας να σφάξουν τους »αλλόθρησκους»; Είμαστε αδέρφια με νταλαβερτζήδες μέσα στη κερκίδα; Είμαστε αδέρφια με όσους έχουν πάρε δώσε με τις εκάστοτε διοικήσεις; Ο καθένας ας απαντήσει στον εαυτό του.
Η κοινωνικά ευαισθητοποιημένη κερκίδα
Το να παρουσιάζει μια κερκίδα, ειδικά στις μέρες μας ευαισθησία σε διάφορα κοινωνικα και πολιτικά ζητήματα δεν σημαίνει αυτόματα πως φοράει την ταμπέλα του αντιφασισμού. Ακόμη και τα αμιγώς γηπεδικά-οπαδικά ζητήματα έχουν πολιτική χροιά. Οι μετακινήσεις των οπαδών, η απαγόρευση δηλαδή μιας συγκεκριμένης κοινωνικής ομάδας να μετακινηθεί ελεύθερα ώστε να υποστηρίξει την αγαπημένη της ομάδα και τα ηλεκτρονικά εισιτήρια είναι καθαρά δυο πολιτικές θέσεις που θα κληθεί να πάρει η κάθε κερκίδα. Στο δόγμα λοιπόν είμαστε μόνο αδέρφια, πάτησε και το »Εδώ μόνο εμείς» που έβαλε μια οριστική ταφόπλακα στις όποιες ελπίδες για μετακίνηση. Δεν είναι ανάγκη να γίνει μια κερκίδα St. Pauli κάτι τέτοια θα ήταν αστείο και οριακά γελοίο καθώς η συγκεκριμένη γειτονιά του Αμβούργου έχει δεκαετίες παράδοση στον αντισεξισμό, αντιρατσισμό και γενικά στο συγκεκριμένο τρόπο οργάνωσης και δράσης και κυρίως δεν είχε ποτέ αυτοσκοπό να γίνει έτσι.
Αλλάζοντας δεκαετία
Έτσι λοιπόν ενώ μια κερκίδα τη δεκαετία του ’90 μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη από τις εξελίξεις λόγω των αιτιών που αναφέραμε παραπάνω τη δεκαετία του 2000 και ειδικότερα από τα μέσα της και μετά κάτι τέτοιο δείχνει ανέφικτο. Τόσο οι πολιτικο-κοινωνικές εξελίξεις όσο και τα οπαδικά ζητήματα θέτουν ένα νέο ζήτημα επαναπροσδιορισμού της »πολιτικοποίησης» της κερκίδας. Η οικονομική κρίση, οι φυλακίσεις νεαρών του αναρχικού κυρίως χώρου, η δολοφονία του Παύλου Φύσσα, η άνοδος της ναζιστικής χρυσής αυγής, το κλείσιμο των καταλήψεων δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστο ένα τόσο ζωντανό κομμάτι της νεολαίας και της κοινωνίας, τις κερκίδες.
Έτσι δημιουργούνται εσωτερικά ζητήματα καθώς ελάχιστες κερκίδες στην χώρα έχουν ξεκάθαρη ιδεολογική τοποθέτηση. Και ακόμη και αυτές έχουν εσωτερικά ζητήματα κατά πόσο είναι συνειδητοποιημένες σε αυτό που υποστηρίζουν και δεν το κάνουν από μόδα. Ο αντιφασισμός λοιπόν για έναν οπαδό είναι ένα δύσκολο ζήτημα καθώς πρέπει να ανεχθεί με ή χωρίς εισαγωγικά τον αντίπαλο οπαδό. Και εδώ είναι το στοίχημα να δούμε δηλαδή τον οπαδό της άλλης ομάδα ως αντίπαλο και όχι ως εχθρό. Σε αυτό το ζήτημα σημαντικό ρόλο έπαιξε και η απαγόρευση των μετακινήσεων. Μεγάλωσε μια γενιά οπαδών χωρίς να έχουν δει απέναντι,τους αντιπάλους. Έτσι ποτίστηκαν με τη νοοτροπία του εχθρού, που τον ψάχνουμε στη δουλειά, στο σπίτι κτλ. Σας φαίνεται τόσο ξένη μια τέτοια νοοτροπία και χωρίς πολιτική βάση; Επιπρόσθετα η παρουσία στο γήπεδο και στο σύνδεσμο κρατούν κάποιες ώρες όλες τις υπόλοιπες ώρες της μέρας το υποκείμενο-οπαδός είναι ή πρέπει να είναι ένας ενεργός πολίτης και σκεπτόμενος άνθρωπος. Μπορεί να είναι φοιτητής, εργαζόμενος που παλεύει για τα δικαιώματά του, άνεργος που βιώνει στο παιτσί του την ανεργία και την οικονομική δυστοκία κ.ο.κ.
Τι θέλουμε;
Θέλουμε λοιπόν η κερκίδα να είναι ένας χώρος ταξικής διαπάλης; Να είναι ένας μικρόκοσμος της κοινωνίας ή κάτι αυστηρά απαλλαγμένο από δύσκολες σκέψεις και συμπεριφορές που θα ασχολείται μόνο με το άθλημα και τη »τιμή» του πετάλου; Κι εδώ ο καθένας ας απαντήσει μέσα του τι θέλει.
Ο παρασιτικός αθλητισμός
Ακόμη λοιπόν και αν κάποιοι θέλουν να περιοριστούν αυστηρά στην ομάδα τους θα πρέπει να θυμηθούν πως υποστηρίζουν ανώνυμες εταιρείες που διοικούνται από διεφθαρμένους προέδρους που ασκούν πολιτική επιρροή, έχουν κυβερνητικά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Υποστηρίζουν ποδοσφαιριστές που παίρνουν εκατομμύρια ευρώ και στραβώνουν αν τους ζητήσεις μια φωτογραφία. Υποστηρίζουν έναν σύλλογο που ελάχιστη συμμετοχή έχουν στη διαδικασία διοίκησης, λήψης αποφάσεων και στη καθημερινότητα του συλλόγου. Συνήθως μάλιστα χρησιμοποιούνται ανάλογα με τις διαθέσεις των διοικούντων και ποικίλουν από το »υπέροχος λαός» ως το »ανεγκέφαλοι που κάνουν κακό». Στην ουσία δηλαδή αν μείνεις άκριτος απέναντι σε αυτή τη κατάσταση υποστηρίζεις τη πιο παρασιτική μορφή καπιταλισμού. Το ποδόσφαιρο που χρησιμοποιείται ως μέσο για να ξεπλυθούν εκατομμύρια ευρώ και να ασκηθεί πολιτική επιρροή. Είναι αδύνατον δηλαδή να κρατήσεις μια ουδετερότητα καθως η ίδια η φύση του ποδοσφαίρου και του οπαδισμού έχει αλλάξει και έχει πολιτικοποιηθεί παγκοσμίως.
Και εδώ φαντάζομαι έρχεται η ερώτηση »δηλαδή να μην ασχολούμαστε»; Το ακριβώς αντίθετο, αλλάζεις κάτι που αγαπάς, το πέταλο-ομάδα μόνο όταν συμμετέχεις και σίγουρα όχι με απολίτικη διάθεση…
Andycapp
http://www.humbazine.gr/index.php/blog/no-politica-me-ti-orous-2/#sthash.ps63bovZ.dpbs