Αποστολέας Θέμα: TABURO BOTA (Ioannina)  (Αναγνώστηκε 3174 φορές)

Αποσυνδεδεμένος Pagourakos

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 79
  • Refuse,Resist
    • Προφίλ
    • https://www.youtube.com/watch?v=zCfMH_kJZu8
TABURO BOTA (Ioannina)
« στις: Δευ 14 Ιούν 2010 23:12 »
Δυο νεα μουσικα κομμάτια απο μια τοπικη underground hip hop μπαντα* τους Taburo Bota...

Taburo Bota - Mparouti

Taburo Bota feat Mixaela - Kalokairino Methisi

*παιζουν μπασιστας,κιθαριστας και ντραμερ.

Περιμενω να ακουσω κριτικες...  :P

                                     HARD CORE CORNER GROUP | DIFFERENT DRUG 7 |

Αποσυνδεδεμένος Siatrovouni

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.992
    • Προφίλ
Απ: TABURO BOTA (Ioannina)
« Απάντηση #1 στις: Τρι 15 Ιούν 2010 01:36 »
Τελεια και τα 2. Τα παιδια κατα πασα πιθανοτητα θα ειναι και στο φεστιβαλ των ΑΡ.
Stile di vita

Αποσυνδεδεμένος Pagourakos

  • Jr. Member
  • **
  • Μηνύματα: 79
  • Refuse,Resist
    • Προφίλ
    • https://www.youtube.com/watch?v=zCfMH_kJZu8
Απ: TABURO BOTA (Ioannina)
« Απάντηση #2 στις: Τρι 15 Ιούν 2010 06:20 »
Kai ena 3o pou anevike prin apo ligo...  :P

Taburo Bota - Oloi Mou Lene

                                     HARD CORE CORNER GROUP | DIFFERENT DRUG 7 |

Αποσυνδεδεμένος REX

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 407
    • Προφίλ
Απ: TABURO BOTA (Ioannina)
« Απάντηση #3 στις: Τρι 15 Ιούν 2010 18:11 »
Keep walking boys, keep walking... ;)

Αποσυνδεδεμένος ΛΑΜΙΑ FANS

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 21.906
  • ΠΑΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΛΑΜΙΑ!
    • Προφίλ
Απ: TABURO BOTA (Ioannina)
« Απάντηση #4 στις: Σαβ 12 Δεκ 2015 00:33 »
ΚΕΡΚΙΔΑ ΚΑΘΑΡΗ ΑΠΟ ΛΑΜΟΓΙΑ!!!

Αποσυνδεδεμένος papari7

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 347
  • -Και από τις μεγάλες; -Μόνο ΠΑΣ ρε φλώροι
    • Προφίλ
Απ: TABURO BOTA (Ioannina)
« Απάντηση #5 στις: Τετ 29 Αύγ 2018 13:05 »
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΔΙΣΚΟΥ

ΣΑΒΒΑΤΟ 1 ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ 2018 SKATE PARK IOANNINA






"Δεν μας μέτρησες καλά κουφάλα, είδες τρία απ' τα περίεργα παιδιά μα έρχονται κι άλλα"

Αποσυνδεδεμένος Siatrovouni

  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 1.992
    • Προφίλ
Απ: TABURO BOTA (Ioannina)
« Απάντηση #6 στις: Δευ 24 Σεπ 2018 15:34 »
1.9.2018

Stile di vita

Αποσυνδεδεμένος timpanistis toreros

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 342
  • έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε!
    • Προφίλ
Απ: TABURO BOTA (Ioannina)
« Απάντηση #7 στις: Σαβ 19 Οκτ 2019 01:42 »
«…λέμε απλά, λογικά πράγματα»
συνέντευξη με τους Taburo Bota
στο typos-i.gr / 13/10/2019



Ο Τύπος είχε μια μακρά συνομιλία με τους Taburo Bota, τη χιπ χοπ μπάντα από τα Γιάννενα που, όπως διαπιστώσαμε ιδίοις ωσί, λέει πολλά (λογικό) και κανονικά πράγματα πάνω σε τρομερά συνήθως μπιτς, αλλά και χωρίς αυτά. Σημειωτέον, μιλάνε συλλογικά στη συνέντευξη γι αυτό δεν υπάρχουν και ξεχωριστά ονόματα.

Από το 10ο Γυμνάσιο και το 3ο Λύκειο, μέχρι το support στους Prophets of Rage, τα λένε, εδώ:

 

Για πάμε στο παρελθόν. Από πού ήρθαν οι Taburo bota;

-Όλο το συγκρότημα είναι μια παρέα, η οποία ξεκίνησε από τα σχολικά χρόνια στο 10 γυμνάσιο και 3ο λύκειο όπου ήμασταν συμμαθητές κάποιοι από εμάς. Μιλάμε για την περίοδο 2001-2003 που κάτι γινόταν με το χιπ χοπ στις ηλικίες γύρω στα 15.

-Τα Γιάννενα ήτανε μια πόλη πάρα πολύ ενεργή εκείνα τα χρόνια στην underground σκηνή. Γίνονταν πραγματάκια όλων των ειδών, live, μαζώξεις, παρτάκια. Φουλ diy εννοείται, σε υπόγεια με σκόνη και αράχνη… Η πρώτη ηχογράφηση που κάναμε ποτέ, ήταν σε τριήμερη εκδρομή στην Αθήνα, σε δημοσιογραφικό κασετοφωνάκι. Μη φανταστείς ούτε στίχο, ούτε ομοιοκαταληξία, ούτε ρυθμό. Αλλά αυτή ήταν η πρώτη επαφή, σε ένα κομοδινάκι, με ένα πολύ μικρό μικρόφωνο. Που ποτέ δεν την ακούσαμε, παρεμπιπτόντως.

Σημειώνουμε ότι τότε δεν υπήρχαν οι Taburo Bota. Υπήρχε crew graffiti, υπήρχαν οι AMC απο το οποιο προέκυψε το «Crusatha» και ένα cd, ο «Ανείπωτος λόγος». Το πρώτο live έγινε το 2004.

-Τότε γνώρισα τα παιδιά μέσω του Ράφα, μου άρεσε ο στίχος και ψηφθήκαμε να κάνουμε πρόβα. Και κάναμε. Τα παιδιά στο ραπ, μπασίστας, ντράμερ, κιθάρα και κάπως έτσι άρχισε να δένει το πράγμα. Μέχρι να φύγουμε φοιτητές λοιπόν, ήμασταν συγκρότημα κανονικό. Αλλά δεν ήμασταν ακόμα έτοιμοι, ήμασταν κάπως δυσκίνητοι, δεν ξέρω πώς να το πω. Χωριστήκαμε και προσπαθήσαμε να δένουμε άλλα όργανα στον υπολογιστή.

-Το αγαπάγαμε όλο το θέμα, αλλά δεν είχαμε προσδιορίσει πώς ακριβώς γίνεται όλο αυτό. Δεν είχαμε ακριβώς καταλάβει όλη τη δομή. Είχαμε όμως τις προσλαμβάνουσες από διάφορα πράγματα και μουσικές που ακούγαμε και θέλαμε να πάμε λίγο παραπάνω. Έγινε λοιπόν ένας περίεργος πειραματισμός, που βγήκε σε πάρα πολύ ωραία κομμάτια στο στούντιο.

- Ήμασταν εμείς, περνάγαμε ωραία και ό,τι έβγαινε. Το μικρόβιο είχε μπει βέβαια και γράφαμε συνέχεια μουσικές, ανεξάρτητα αν τα παιδιά (ο ράπερς της παρέας, δηλαδή, Οδλ και Θρ) είχανε ραπς ή όχι. Κάποιες φορές όμως είχαμε τα παιδιά να γράφουνε φουλ ραπς και να σου λένε «α, δεν μου αρέσει αυτό το μπιτ, κάνε κάτι άλλο». Κάπως έτσι αρχίσαμε να τα συγκεντρώνουμε όλα και βγήκε το πρώτο cd που μας «σύστησε» παραέξω.

-Μετά ήρθε το «Το τώρα κρατάει για πάντα». Ακόμα τότε μαθαίναμε κάποια πράγματα, αλλά μπορούσαμε να βγούμε σε ένα stage και να παίξουμε. Θυμάμαι πολλά live τότε, στους Μελιγγούς, στα Γιάννενα, (επίσης στο Box με Άγνωστο Χειμώνα, Ταφ Λάθος) όπου είχαμε μισό-μισό σετ. Μισό κιθάρα-μπάσο-ντραμς, μισό με DJ.

Παράλληλα γίνεται και η έκρηξη στο συγκεκριμένο μουσικό χώρο;

-Θα έλεγα ότι τότε αρχίζει να καταλαβαίνει ο κόσμος ότι πρόκειται για αξιόλογη μουσική. Πριν ο κόσμος θεωρούσε ότι υπάρχει μια παιδικότητα στο ραπ…

-…μια υποκουλτούρα. Δεν υπήρχε ουσιαστικά εμπορικότητα…

Αυτό δεν άρχισε να το αποκτάει ο χώρος τότε;

Ίσως ναι. Εμείς, όντας στα Γιάννενα δεν μπορούσαμε να το αντιληφθούμε ακριβώς αυτό. Ξαναλέω όμως ότι από το 2000 ως το 2005 πχ στα Γιάννενα υπήρχαν συγκροτήματα, γκραφιτάδες, break-dancers, γίνονταν φεστιβάλ. Ήταν κάπως… αόρατος κόσμος όμως. Στην Αθήνα, αυτό γινόταν και μια δεκαετία πιο πριν ακόμα.

-Ακόμα και σήμερα είναι έντονη η διαφορά. Η σκηνή στην Αθήνα είναι ένα τεράστιο πράγμα με εσωτερική επικοινωνία. Εκτός Θεσσαλονίκης-Αθήνας δεν υφίσταται τόσο.

Ακόμα και τώρα στην Αθήνα όμως, μπορείς να πετύχεις εκτός από τους σταρ του χώρου, ένα diy live όπου γίνεται χαμός μέχρι το πρωί…

Ναι, γιατί έχει οργανωθεί αυτό το πράγμα, γίνονται πειραματισμοί, ανοίγει το κοινό…

Για πάμε πίσω στην ιστορία μας. Φτιάξατε και ήχο εκτός από στίχο…

-…αρχίσαμε λοιπόν να το παίρνουμε πιο στα σοβαρά, όχι ότι τα ‘χουμε καταφέρει (γέλια), αλλά προσπαθούμε να το κάνουμε μόνοι μας, όσο καλύτερα γίνεται. Συνεργαζόμαστε και με άλλο κόσμο εννοείται και έχουμε ζητήσει βοήθεια, αλλά η διαδικασία της ηχογράφησης για εμάς είναι κάτι πολύ δύσκολο. Στο «Σπίρτα σε πυρομανή», έχουνε ηχογραφηθεί κουπλέ σε ντουλάπα στην Πάρο, σε σπίτια στο Κάστρο κ.λπ. και μετά, αυτά πρέπει να μιξαριστούν και να περάσουν μάστερ, διαδικασία που σχεδόν… δεν γίνεται.

- Δεν έχουμε γράψει ποτέ σε στούντιο

- Έχουμε συζητήσει αρκετές φορές να μπούμε σε στούντιο, αλλά βασικά προσπαθούμε να αναβαθμίσουμε το δικό μας εξοπλισμό και να βρούμε ένα μοντέλο που δουλεύει για εμάς.

Αλήθεια λέτε; Το Σπίρτα σε πυρομανή είναι πολύ παραπάνω από αξιοπρεπές ως παραγωγή πάντως…

- Ηχογραφησεις, μουσικες παραγωγες, μιξεις και mastering τα αναλμβανουμε κατα κυριο λογο εμεις. Μουσικα μας εχουν βοηθησει κατα καιρους ο Σαββας-Αορατη Σκια, ο Primal σε αρκετα κομματια καθως και ο Vrones.Στο master μας βοηθησε ο Cisko Kid στο «To τωρα κραταει για παντα», ενώ στο «Σπιρτα σε πυρομανή» σε δυο κομματια εκανε master ο Αστερης Παρτάλιος. Σε κάθε κομμάτι, δεν παίζει ρόλο ο «τέλειος ήχος» μόνο, αλλά και να βγάζει τη διάθεσή μας όπως πρέπει. Έχουμε και μια μεγάλη κουβέντα μεταξύ μας για το πώς είναι το κομμάτι όταν το γράφουμε και πώς όταν προσπαθούμε να το εμπλουτίσουμε και χάνει λίγη από τη μαγεία του.

Πάμε στο τώρα: έχετε ένα δίσκο που σας έχει καθορίσει περισσότερο, έχει μεγαλώσει το κοινό σας κ.λπ. Από όταν ξεκινήσατε μέχρι τώρα, έχει αλλάξει κάτι;

- Δεν νομίζω ότι έχει αλλάξει κάτι. Η μεγαλύτερη διαφορά είναι στα live, ειδικά το καλοκαίρι που πέρασε, που νιώσαμε ότι όντως, κάτι αλλάζει. Υπάρχει κόσμος που του αρέσει αυτό που κάνουμε.

- …και μιλάμε για τα καθαρά τεχνικά ζητήματα,το πώς κάνεις το τσεκ, τι θες να ακούσεις από σένα, πώς λειτουργείς σαν ομάδα για να βγει κάτι καλό, να το γουστάρουμε εμείς και ο κόσμος. Παλιότερα, όταν ο ήχος π.χ. δεν ήταν τόσο καλός, χαιρόσουνα με αυτό που έκανες «πιο αθώα». Τώρα κρατάς αυτή την αθωότητα, αλλά έχεις κατακτήσει την αίσθηση ότι κάνεις κάτι παραπάνω.

- Πήγαμε στις Αναιρέσεις, στο Αντιρατσιστικό, μετά ήρθε το live με τους Prophets of Rage, στα Γιάννενα το diy φεστιβάλ που συμμετείχαμε. Ήταν λίγο αποκάλυψη για εμάς…

- Επίσης να πω ότι ουσιαστικά δεν έχουμε κάνει live σαν Taburo Bota μόνοι μας. Πάντα παίζουμε μαζί με άλλους. Κάποια στιγμή θέλουμε να γίνει.

- Η μουσική είναι μεγάλο κομμάτι της ζωής μας, αλλά και ο καθένας έχει τη ζωή του. Είναι δύσκολο να ανταποκριθείς σε κάτι όπως θέλεις και μπορείς. Εγώ είμαι χαρούμενος που μπορούμε να το κάνουμε έτσι και πάει όπως πάει.

Πέστε λίγο για το φεστιβάλ που κάνετε στα Γιάννενα

Το φεστιβάλ δεν το κάνουμε εμείς. Το διοργανώνουν οι ΦΙΛΟΙ ΧΙΠΧΟΠ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ. Πέρυσι ήταν 10-12 άτομα, φέτος έγιναν 20 και θέλουνε να συνεχίσει να μεγαλώνει. Είναι κάλεσμα αυτό, γίνεται για ωραίο σκοπό.

Είναι ένα αυτοοργανωμένο χιπ χοπ φεστιβάλ ευελπιστούμε να καθιερωθεί τα επόμενα χρόνια

…και πέστε μου λίγο για τον σκοπό

-Φέτος ήταν προδηλωμένος, η συνεισφορά στα δικαστικά έξοδα της πολιτικής αγωγής της οικογένειας Φύσσα στη δίκη της ΧΑ. Έτσι όπως πάει η κατάσταση και του χρόνου μπορεί να υπάρχει.

-…και γενικά, όπως μπορούμε να στηρίξουμε ο,τιδήποτε θεωρούμε ότι θα βοηθήσει, θα έχει κάποιο νόημα.

Σας έχει αγγίξει η «πολιτική ορθότητα» σε αυτά που γράφετε και λέτε;

- Δεν μπαίνουμε σε αυτές τις διαδικασίες όταν γράφουμε. Το ραπ είναι μια δήλωση που προκύπτει από τον εσωτερικό σου κόσμο και τις προσλαμβάνουσες. Το ό,τι αυτή η δήλωση έχει κοινωνικά, πολιτιστικά, πολιτικά χαρακτηριστικά, ισχύει προφανώς.

- Πολύς κόσμος προσπαθεί να σε προσδιορίσει ότι είσαι εκείνο ή το άλλο. Αισθάνομαι ότι λέμε απλά, λογικά πράγματα που καθόμαστε και τα συζητάμε μεταξύ μας.

Βρήκατε πιο ανοιχτά αυτιά στον κόσμο με το στίχο που έχουν οι «Γυναικάρες» πχ;


Το συγκεκριμένο κομμάτι έχει μια θεματολογία που δεν είχε θιχθεί έντονα. Νομίζω ότι υπάρχει άλλο ένα κομμάτι, από τη Sara, το «Να σπάσει η σιωπή».

- Πάντως η κοινωνική δήλωση και η ζύμωση υπήρχε από παλιά σε πολλά είδη, στο funk, στη reggae, η rock…

- Υπάρχει και ένα ιστορικό στοιχείο στο κομμάτι, εκτός από το ό,τι είναι σε πρώτο πρόσωπο, που αφορά μεγάλα κοινωνικά ζητήματα. Δεν ξέρω πόσο εύκολα μπορεί να τα πει όλα αυτά, ένα άλλο μουσικό είδος.

- Εγώ διαφωνώ λίγο. Η reggae έχει πει πολλά πράγματα, το punk επίσης.

Η εμφάνιση με τους Prophets of Rage πώς προέκυψε και τι έγινε εκεί;

-Το ζήσαμε στον πραγματικό του χρόνο και χώρο, όσο πιο όμορφα μπορούσαμε. Εκείνη την ώρα δεν το συνειδητοποιείς ακριβώς.

- …και ακόμα δηλαδή δεν το συνειδητοποιούμε…

- Ένα παρά πολύ σημαντικό πράγμα αυτής της κουλτούρας, είναι το respect. Εγώ και οποιοσδήποτε «εγώ» που κάνει τώρα ραπ, δεν θα ήμασταν εδώ αν δεν υπήρχαν οι Public Enemy, οι Run DMC, οι Beastie Boys, ο LL Cool J, οι Wu Tang Clan και άλλα πόσα ελληνικά και μη συγκροτήματα. Είναι λοιπόν τιμή και… ακραία όμορφο.

- Σε εκτιμάει κόσμος που δεν σε έχει ακούσει μέχρι τότε. Επίσης σε ακούει και ο Chuck D που έβαλε τις «Γυναικάρες» σε μια εκπομπή που κάνει.

 -Επίσης, ήταν το πρώτο live που είχε μπουφέ! Ήταν περίεργο να βλέπεις καμαρίνι με ταμπέλα Taburo Bota γιατί δεν είσαι και ακριβώς αυτό το πράγμα, του καμαρινιού. Και στο βάθος να λέει «Prophets of Rage» και περιμένεις να δεις τον B Real, κατάλαβες... Πατάω εκεί που θα πατήσει, γιατί πατούσε εκεί που πατάω τώρα. Κάπως έτσι.

-. Φυσικά, μένει η αίσθηση «το κάναμε και αυτό»…

Το «Σπίρτα σε πυρομανή» είναι δωρεάν, με ελεύθερη συνεισφορά. Είναι κομμάτι της συνολικότερης αντίληψης;


-Ναι, πολύ σημαντικό κομμάτι.

-Εμείς δεν θα ζήσουμε από αυτό. Προσπαθούμε να μην μπαίνουμε μέσα.

- Ελπίζω σύντομα να το βγάλουμε το cd. Πάμε για βινύλιο βασικά. Η αντίληψη όμως είναι free, όσο περισσότερο γίνεται.

Οπότε, ένα κομμάτι του μέλλοντος είναι αυτό, η «εμπράγματη» διάσταση του «Σπίρτα σε Πυρομανή». Άλλα πράγματα, περιλαμβάνει το μέλλον, μετά;

- Μετά… Μετά, έρχεται η ζωή…

- Η καθημερινότητα… (γέλια). Συνεχίζουμε να γράφουμε στίχους και μπιτ και όταν μας κάθεται κάτι, το γράφουμε. Τώρα πρόσφατα πχ βγήκε ένα κομμάτι που δεν είμαστε εμείς ακριβώς (σ.σ. El Jazzy Chavo x Θήτα Ρο, «Λούπα»), έχουμε κάνα δυο ακόμα στα σκαριά. Νομίζω ότι θα βγαίνουν ψιλοχύμα τα κομμάτια, όταν μας αρέσει κάτι.

-Ούτως ή άλλως και το «Σπίρτα σε πυρομανή» ήταν μια διαδικασία χρόνων.

- Και αρκετά κομμάτια είναι αρκετά παλιά.


Τι δεν είπαμε που θέλετε να πούμε;

-Να πούμε ότι υπάρχουν πολλές μπάντες στην Ελλάδα που μου δίνουν ώθηση να κάνουμε αυτό που κάνουμε. Για παράδειγμα οι Στίχοιμα  με το «Θάλασσα».

- Ανατρέχουμε και στα πιο παλιά, γιατί είμαστε της σχολής των FFC, των Razzastarr, Παρεμβολές, Active Member, Άλφα Γάμα. Και ρομαντικά και ακουστικά ανατρέχουμε σε όλο αυτό το πράγμα. Έχουν εξελιχθεί όλα, παραγωγή, ήχος, ραπς, αλλά λόγω αυτής της ρομαντικής αντιλήψης των πραγμάτων, είναι καλό και εμείς και οι επόμενοι, να αντιληφθούν, ότι είμαστε εδώ γιατί κάποιοι ήταν πριν από εμάς εδώ…

πηγή: https://typos-i.gr/article/leme-apla-logika-pragmata

https://taburobotaofficial.bandcamp.com/
έτσι είναι, αν έτσι νομίζετε!

Αποσυνδεδεμένος fon7

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Μηνύματα: 26.297
    • Προφίλ
Απ: TABURO BOTA (Ioannina)
« Απάντηση #8 στις: Σαβ 21 Δεκ 2019 10:50 »
Taburo Bota: Το «hip hop ομορφαίνει τις μεγαλουπόλεις»
Η hip hop παρέα από τα Γιάννενα τσακίζει κόκκαλα με τους στίχους της και ο Θ.Ρ μιλάει στο Gazzetta Weekend Journal για την πορεία μιας από τις πιο ιδιαίτερες μπάντες στην ελληνική σκηνή.



Hip hop ατόφιο, με σεβασμό στις ρίζες και στις αξίες του. Με σεβασμό στον «κώδικα» που υπηρετεί, με τραγούδια-ιστορίες, που σου λένε πράγματα. Που σου μαθαίνουν πράγματα. Που σε κάνουν να σκεφτείς. Αν ψάχνεις κάτι εύπεπτο, καλύτερα να κοιτάξεις αλλού. Κι όλα αυτά, μακριά από την πρωτεύουσα.

Οι Taburo Bota ξεκίνησαν το 2006 στα Γιάννενα και έχουν κυκλοφορήσει τρεις δίσκους. Έκαναν ντεμπούτο με το Rap Sessions το 2011, χτύπησαν ξανά την επόμενη χρονιά με το «Το τώρα κρατά για πάντα» και έπειτα από έξι χρόνια, κυκλοφόρησαν το εκπληκτικό «Σπίρτα σε Πυρομανή», έναν δίσκο που προκάλεσε αίσθηση το 2018 για τις καλοδουλεμένες του παραγωγές και τους γεμάτους νόημα στίχους. Aκολούθησαν δύο ντέμο στο ίδιο επίπεδο, η «αλισάχνη» και το «τι κάνουμε εμείς εδώ», τα οποία δείχνουν πως η εξέλιξη συνεχίζεται.

Το καλοκαίρι τα παιδιά από τα Γιάννενα έπαιξαν σε «δυνατά» live, ανοίγοντας μάλιστα την συναυλία των Prophets of Rage, του super group των μουσικών των Rage Against the Machine με τον Chuck D των Public Enemy και τον B-Real των Cypress Hill στα μικρόφωνα. Τον Δεκέμβριο, είναι καλεσμένοι στο επετειακό live για τα 20 χρόνια των Στίχοιμα.

Οι Taburo Bota είναι εδώ, εξελίσσονται και ο Θ.Ρ, ο ένας από τους δύο MC's του γκρουπ μιλάει στο Gazzetta Weekend Journal για την πορεία τους.



Είστε μια μπάντα που ξεκινήσατε από τα Γιάννενα, αν και στην ουσία βρίσκεστε γενικά παντού. Πόσο εύκολο ήταν να κάνετε hip hop εκτός Αθήνας-Θεσσαλονίκης και πόσο σας επηρέασαν οι μουσικές επιρροές του τόπου σας, που βρίσκουν θέση στις παραγωγές;

Τα Γιάννενα μας μεγάλωσαν και μας στήριξαν. Η σύγχρονη μουσική σκηνή της πόλης μας (σε όλα τα είδη μουσικής) μας επηρέασε αρκετά καθώς ήμασταν ανέκαθεν σε επαφή με τους καλλιτέχνες που την εκπροσωπούν. Όσον αφορά, συγκεκριμένα, στο HipHop, είμαστε ξεκάθαρα παιδιά του Γιαννιώτικου HipHop όπως αυτό διαμορφώθηκε από τις αρχές του 2000 και αυτό είναι εύκολα αντιλήψιμο στο στιχουργικό κομμάτι. Όσον αφορά στην παραδοσιακή μουσική του τόπου μας, είμαστε λάτρεις της, κυνηγάμε τα καλά παραδοσιακά πανηγύρια και μερακλώνουμε συχνά ακουγοντάς την στις μαζώξεις μας! Όμως, πέρα από κάποιες στιχουργικές αναφορές σε πανηγύρια ή παραδοσιακά ηπειρώτικα τραγούδια, δεν έχει βρει ακόμα η τοπική παράδοση μια θέση στις μουσικές παραγωγές μας. Το να κάνεις μουσική στην επαρχία είναι δύσκολο καθώς για να μην μείνεις αποκλεισμένος πρέπει να κάνεις μεγαλύτερες θυσίες.

Γιατί Taburo Bota, γιατί hip hop;

Μας κέρδισε η κουλτούρα του Hip Hop από μικρά παιδάκια. Ήταν λογικό, όταν έρθει η στιγμή να εκφραστούμε, να χρησιμοποιήσουμε ως μέσο το rap ή το beatmaking ή το graffiti.
 Το taburo  και η bota είναι τα σημαντικότερα στοιχεία ενός ρυθμού. Είναι η βάση. Είναι τα θεμέλια. Για μας αυτή η βάση είναι κάτι σταθερό και σίγουρο πάνω στο οποίο προσθέτουμε στοιχεία και χτίζουμε αργά και προσεκτικά.

Αναφορά για Τρύπες και Κρίνα στο "Τι κάνουμε εμείς εδώ", ρίμες- παραλλαγή του "Κάντε χώρο" στο "Μιλάει και λέει". Με τι μουσικές μεγαλώσατε και ποιοι σας επηρέασαν;

Πλάκα-πλάκα μόλις συνειδητοποίησα ότι οι πρώτες δύο κασέτες που ένιωσα δικές μου (τις καβάτζωσα από την μεγαλύτερη αδερφή μου όταν ήμουν 11 χρονών) και αγάπησα ήταν η μία με επιλογές ελληνικού ροκ και η άλλη με το άλμπουμ «Txc - Η Πόλις εάλω». Γενικά, επειδή είμαστε πολλοί στην μπάντα οι επιρροές μας και οι αφετηρίες είναι διαφορετικές. Σαν ΘΡ, έχω ακούσει πολύ ελληνικό rap, πολύ ξένο rap (με ιδιαίτερη προτίμηση στην εποχή 1995-2004), αρκετό ελληνικό ροκ της καλής εποχής και πολλή παραδοσιακή μουσική από την Μικρά Ασία, τα νησιά Αιγαίου και, κυρίως, την Ήπειρο (με ιδιαίτερη καψούρα τα Πωγωνίσια). Έχω επηρεαστεί από όλα αυτά, λογικά. Σαν παρέα, γιατί παρέα νιώθουμε και όχι «συγκρότημα», πάντως, ακούμε πολλή μουσική, διάφορα είδη.

&feature=emb_title

Πώς βγάζετε τέτοια κομμάτια όντες μακριά ο ένας από τον άλλον. Είναι αλήθεια ότι τα καταφέρνετε χωρίς στούντιο ακόμα και σε δουλειές με το επίπεδο του "Σπίρτα σε πυρομανή";

Η έμπνευση έρχεται όπου να ‘ναι, δεν παίζει ρόλο. Η υλοποίηση της, όμως, είναι δύσκολη όντας μακρυά. Η απόσταση είναι ο βασικός λόγος που δεν είμαστε πολύ παραγωγικοί. Ο καθένας μας σε όποια γωνιά της Γης βρίσκεται και έχει μια ιδέα, την μοιράζεται, την συζητάμε και την προχωράμε αν αξίζει. Τα δουλεύουμε όλα σε home studio, χάνουμε σε ποιότητα, αλλά κερδίζουμε σε ατμόσφαιρα. Προσπαθήσαμε να κάνουμε και πιο επαγγελματικά πράγματα κάποιες φορές, αλλά δεν μας βγήκε. Θα το ξαναδοκιμάσουμε όμως.

Αλήθεια, μιας και είμαστε κοντά στη 17 Νοέμβρη, στην εποχή μας μπορεί η “τέχνη να γεννήσει Πολυτεχνεία”, όπως ραπάρετε;

Σίγουρα! Στην αρχή η  τέχνη ανυψώνει τον άνθρωπο. Έπειτα, ο  Άνθρωπος δεν μπορεί να μην αντισταθεί σε απάνθρωπες πρακτικές και συνθήκες, ούτε να αρκεστεί σε κάτι λιγότερο από την Ελευθερία και την Δημοκρατία.

Το «γυναικάρες» είναι ένα κομμάτι που γκρεμίζει τις προκαταλήψεις για το ραπ και τον σεξισμό, ενώ περιλαμβάνει ιστορικές αναφορές για τη θέση της γυναίκας στην ιστορία, ακόμα και για πράγματα που κάποιοι δεν ήθελαν να μαθευτούν, όπως τις ενέσεις 606. Τι σας ενέπνευσε να το γράψετε και τι αντίκτυπο είχε;

&feature=emb_title

Ένα ταξίδι στην Λέρο και μια πολύωρη ανάλυση ενός καλού φίλου γύρω από το θέμα «Χαμετυπείον» γίνανε οι αφορμές για περισσότερο ψάξιμο γύρω από αυτά τα δύο θέματα. Επίσης, εκείνη τη στιγμή, το ελληνικό ραπ ήταν μεν αντιρατσιστικό, αλλά σε ένα μεγάλο ποσοστό του ήταν ταυτόχρονα σεξιστικό ή ομοφοβικό και αποφασίσαμε να περάσουμε το μήνυμά μας. Αποφάσισα να ραπάρω έχοντας τον ρόλο της γυναίκας, κάτι που ήταν αρκετά ακραίο και σχετικά πρωτοποριακό, για να γίνει πιο έντονο το μήνυμα και να πάω κόντρα σε αυτήν την αναχρονιστική γαμωμαναδικη ματσίλα που επικρατεί στο battle rap. Περίμενα να προκαλέσει και πολλές αρνητικές αντιδράσεις, κάτι που τελικά δεν έγινε. Ο κόσμος το αγκάλιασε και η rap κοινότητα έδειξε να παραδειγματίζεται έστω λίγο.

Η “ανατομία ενός φόνου” είναι μια συγκλονιστική ταινία που εξελίσσεται σε τραγούδι και μια σοκαριστικά ρεαλιστική απεικόνιση της κοινωνίας μας. Ποιος σκηνοθέτης θα ήθελες να το κάνει πραγματική ταινία και πώς τελειώνει τελικά για σένα η ιστορία;

Είμαι ο λιγότερο σινεφίλ άνθρωπος που κυκλοφορεί αυτήν την στιγμή στην περιφέρεια Νότιου Αιγαίου, ξέρω 'γω...  Μου ήρθε, όμως, στο μυαλό ο Μάκης Παπαδημητρίου, που έχει σκηνοθετήσει το «Τσίου» και τους «Κλέφτες». Θα μπορούσε να ανταπεξέλθει σε low budget καταστάσεις και να δώσει κατάμουτρα ωμό ρεαλισμό στον θεατή χτίζοντας στην οθόνη ένα τοπίο ελληνικής σύγχρονης υποκουλτούρας.

Πώς τελειώνει, ε; Είμαι ρεαλιστής. Για πολλούς λόγους που χρίζουν μεγάλης κοινωνιολογικής ανάλυσης, πιστεύω πως κατά 95%  δεν «του ρίχνει και τελειώνει» .

&feature=emb_title

Σε αυτό το σύστημα, που δεν υπάρχει για να σε μορφώνει, αλλά για να σε διαμορφώνει, πώς μπορεί ένα παιδί να ξεφύγει;

Πρώτα με συνειδητοποίηση της τάξης του και έπειτα με αυτομόρφωση. Είναι πολύ δύσκολο, αλλά, αν αυξηθούν τα ερεθίσματα που θα πάρει, υπάρχει ελπίδα. Όσο συνεχίζουν να επικρατούν τα ερεθίσματα που δέχεται από το ίντερνετ, την παρέα, την τηλεόραση, την οικογένεια και την κοινωνία, τα οποία είναι συνήθως στοχευμένα στην αποχαύνωσή του, δεν βλέπω προκοπή.

Τόσο εσείς, όσοι και άλλοι hip hop καλλιτέχνες έχουν απογειώσει το θέμα του στίχου, αλλά και τις παραγωγές. Παρόλα αυτά διακρίνω μια αφ' υψηλού αντιμετώπιση από διάφορους του χώρου και του πνεύματος. Το βλέπεις κι εσύ; Τι φταίει;

Φταίνε η ζήλια και η διαφαινόμενη ανατροπή της ισχύουσας παγιωμένης κατάστασης. Όταν ένας καλλιτέχνης ανεξαρτήτως είδους έχει συνηθίσει να είναι νούμερο ένα, καλεσμένος σε όλα τα φεστιβάλ και σε εκπομπές και να απολαμβάνει φήμη και πλούτο, δεν μπορεί να δεχτεί ότι κάποτε τελειώνει όλο αυτό. Το πιο σημαντικό πράγμα για έναν καλλιτέχνη και η πιο κρίσιμη στιγμή της πορείας του είναι το τέλος. Το τέλος είναι σημαντικό. Μόνο σπουδαίοι άνθρωποι του πνεύματος διαχειρίστηκαν την ιδέα του τέλους τους με αξιοπρέπεια. Έχουμε δει πάρα πολλούς να ξεφτιλίζονται στο τέλος της καριέρας τους ‘η της ζωής τους.

Πώς είναι η δική σου διαδικασία γραψίματος στίχων; Έχεις πάντα όταν ξεκινάς στο μυαλό σου ότι θέλεις να πεις κάτι με κοινωνικό-πολιτικό περιεχόμενο; Βγαίνει αυθόρμητα από τα ερεθίσματα που λαμβάνεις;

Αυθόρμητα βγαίνει. Σχεδόν ποτέ δεν έχω θέμα. Αλλά πάντα καταλήγει τελικά να περιστρέφεται άμεσα ή έμμεσα γύρω από ένα θέμα, το οποίο συχνά είναι και κοινωνικο-πολιτικό. Πολλές φορές η ίδια η διαδικασία της στιχουργικής είναι πολύ πνευματική και μαγική διαδικασία. Σπρώχνει τον νου σου ένα βήμα παραπέρα στην αντίληψη της πραγματικότητας και του εαυτού σου. Το ίδιο ισχύει και για τον νου του προσεκτικού ακροατή ενός άρτιου στιχουργικά τραγουδιού, για τον οποίο ο καλλιτέχνης έχει ετοιμάσει βήμα – βήμα ένα συνειρμικό ταξίδι.

&feature=emb_title

Έχεις αυτολογοκριθεί; Έχεις σβήσει ποτέ στίχο που τον νιώθεις, επειδή αισθάνεσαι ότι ίσως ενοχλήσει κάποιους που δεν θέλεις;

Ναι. Όταν γίνεται, γίνεται γιατί ο συγκεκριμένος στίχος (που κόπηκε ή άλλαξε) θα κέντριζε το ενδιαφέρον  του ακροατή και θα τον έκανε να δει «το δέντρο και όχι το δάσος». Θα χαλούσε όλον τον συνειρμό που είχα ετοιμάσει για το μυαλό του και το κεντρικό νόημα του τραγουδιού.

Μιας και είμαστε αθλητικό κατά βάση site, υπάρχουν αναφορές για οπαδούς σε κομμάτι σας. Παρακολουθείς; Έχει για σένα δυναμική το ποδόσφαιρο και το οπαδικό κίνημα;

Είμαι οπαδός του ΠΑΣ Γιάννινα, όποτε μπορώ πάω (πολύ σπάνια πια) γήπεδο και φωνάζω για την ομάδα μου. Το χαίρομαι, μου αρέσει η ατμόσφαιρα και το Support your Local Team δόγμα που επικρατεί στην πόλη. Έχω ζήσει όμορφες στιγμές που τις νοσταλγώ με ρομαντισμό. Δυστυχώς, το οπαδικό κίνημα και το ποδόσφαιρο σαν άθλημα στην πόλη μας και σε όλη την χώρα δεν είναι στα καλύτερά του. Κρίμα, γιατί είναι κάτι που ιντριγκάρει πολύ κόσμο. Ποιος δεν θα κλωτσήσει μια μπάλα που θα βρεθεί τυχαία μπροστά του; Ποιος δεν θα σκαλώσει στην θέα μιας εντυπωσιακής κερκίδας; Ποιος δεν αγαπάει την ουσία του ποδοσφαίρου; Συμβαίνει το εξής παράδοξο: Εκατομμύρια άνθρωποι στην Ελλάδα το αγαπάνε και εκατομμύρια άνθρωποι το δέχονται να είναι απαξιωμένο και έρμαιο 100-200 ατόμων. Το οπαδικό κίνημα έχει τεράστια δυναμική, γι’ αυτό και δέχεται πόλεμο, περιορίζεται και νοθεύεται κατόπιν οργανωμένου σχεδίου.



Τον Αύγουστο παίξατε support με τους Prophets of Rage, στην ίδια σκηνή με θρύλους όπως ο Chuck D, που μίλησε με πολύ καλά λόγια για εσάς στη συνέντευξη που μας έδωσε, ο Β Real και ο Tom Morello. Πώς ήταν η εμπειρία και η συναναστροφή μαζί τους; Είναι η εικόνα τους από κοντά αντίστοιχη με αυτή που αποκτάς από τα τραγούδια τους;

Ναι. Είναι ωραίοι και φιλικοί τύποι, αν σκεφτείς ότι μιλάμε για σταρ παγκοσμίου βεληνεκούς. Η εμπειρία για μας ήταν πρωτόγνωρη, καθώς, στην ουσία, είμαστε ένα παρεάκι από μια επαρχιακή πόλη που κάνει ερασιτεχνικά μουσική γιατί απλά γουστάρει. Είναι ωραίο να αναγνωρίζεται η δουλειά σου όπως ακριβώς είναι, χωρίς να έχεις κάνει εκπτώσεις. Ήταν πολύ τιμητικό για μας να ανοίξουμε ένα τέτοιο live, το οποίο παρεμπιπτόντως ήταν φανταστικό. Μας ξάφνιασε το ενδιαφέρον και η εκτίμηση του θρύλου Chuck D πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το live.

Είστε καλεσμένοι και στο ιστορικό live των Στίχοιμα στην Αθήνα τον Δεκέμβριο. Πώς προέκυψε και τι περιμένεις από τη βραδιά αυτή;

Υπάρχει αμοιβαίος σεβασμός με τους Στίχοιμα και με μεγάλη μας χαρά θα συμμετάσχουμε στο επετειακό τους live. Περιμένω να είναι μια συγκινητική βραδιά, όπου ένα από τα καλύτερα rap συγκροτήματα που υπήρξαν ποτέ στην Ελλάδα θα γιορτάσει επί σκηνής την μουσική παρουσία του.

Κάνατε εμφανίσεις σε δυνατά φεστιβάλ το καλοκαίρι. Μήπως έχει έρθει η στιγμή για ένα ολόδικό σας live;

Ωραίο θα ήτανε. Δεν το έχουμε βάλει μπρος, βέβαια, αλλά, γιατί όχι;

Ηχογραφείτε; Τι να περιμένουμε μετά τα Σπίρτα και πότε;

Υπάρχουν τραγούδια που δεν έχουν ηχογραφηθει και άλλα που πρέπει να ξαναηχογραφηθούν. Μόλις ολοκληρωθούν αυτά, έστω σε demo μορφή, θα έχουμε μια πιο σαφή εικόνα αν το υλικό αυτό μπορεί να γίνει ένας ωραίος δίσκος που θα κυκλοφορήσει ή όχι. Υπάρχουν νέα και ενδιαφέροντα πράγματα, πάντως. Το πιο σημαντικό για μας, όμως, αυτήν την στιγμή  είναι να καταφέρουμε να κυκλοφορήσουμε σε βινύλιο το «Σπίρτα σε Πυρομανή».

Τι είναι για σένα το ελληνικό hip hop του 2019, τι προοπτικές και τι προκλήσεις έχει μπροστά του;

Ένα δημιουργικό, ζωντανό και μαζικό κίνημα που ομορφαίνει τις μεγαλουπόλεις με εκπληκτικά graffiti και δίνει φωνή μέσω του rap σε όσους δεν εκφράζονται μέσα από την mainstream συστημική κουλτούρα που προωθείται από τα περισσότερα media. Η πρόκληση που ισχύει είναι να ανέβει κι άλλο το επίπεδο και να επηρεάσει θετικά ακόμα περισσότερο κόσμο.


gazzetta.gr