Πάει για...αιώνια η Ιόνια οδός. Αμφίβολη έως αδύνατη η παράδοση το 2013 Εγκλωβισμένη στην διαδικασία των απαλλοτριώσεων και κατά συνέπεια των μη ολοκληρωμένων μελετών, παραμένει η κατασκευή της Ιόνιας οδού και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει πότε θα παραδοθεί το έργο από τον παραχωρησιούχο, αφού το χρονοδιάγραμμα της σύμβασης αποκλείεται να τηρηθεί, δηλαδή για το 2013.
Φαίνεται ότι θα μείνουμε για περισσότερα χρόνια από όσα υπολογίζαμε με τις παρακάμψεις Άρτας (παραδίδεται το υπόλοιπο τμήμα Πέτα-Σελλάδες το φθινόπωρο) και Αγρινίου, αφού πρόβλεψη δεν μπορεί να γίνει για το πότε θα είναι πλήρως έτοιμος ο αυτοκινητόδρομος και με ποια σειρά θα παραδοθούν τα τμήματα. Όπως είναι στη σύμβαση παραχώρησης ,μάλλον δεν θα τηρηθεί.
Η στασιμότητα στην παράδοση εκτάσεων για να αναπτυχθούν εργοτάξια, όπως αναφέρονταν σε πρόσφατο ρεπορτάζ των «Ν.Α», επιβεβαιώθηκε από τον υπουργό Υποδομών Δημήτρη Ρέππα ο οποίος περιέγραψε με μελανά χρώματα την εικόνα και πορεία του έργου, αλλά και άλλων που κατασκευάζονται με σύμβαση παραχώρησης, χαρακτηρίζοντας τα... αιχμάλωτα των προβλημάτων αυτών. Η μη πρόοδος όλο αυτό το διάστημα στις απαλλοτριώσεις και η μη αναφορά του υπουργού σε χρόνους, αφήνει πολλές ερμηνείες για το πότε θα δούμε ολοκληρωμένη Ιόνια
30 μήνες και κάτω του 40% οι απαλλοτριώσεις
Ειδικά για την Ιόνια οι απαλλοτριώσεις που είχε προβλεφθεί στη σύμβαση να ολοκληρωθούν σε 12 μήνες και πέρασαν ήδη 30 μήνες, παραμένουν μεταξύ 30% και 38% και τα εργοτάξια είναι ελάχιστα. Ακόμη και αυτό στην περιοχή της Παλιοβούνας (Κλόκοβα) στο πρώτο τμήμα από Αντίρριο μέχρι την παράκαμψη Αγρινίου, σταμάτησε λόγω προσφυγών...Υποτίθεται ότι θα παραδίδονταν πρώτο κατά σειρά στο τέλος του 2010... Με όσα ανέφερε ο υπουργός προκύπτει κίνδυνος ακόμη και για αποχώρηση του αναδόχου, αν και δεν είναι και τόσο απλό, αφού ήδη εισπράττει διόδια στον ΠΑΘΕ. Για την Ήπειρο και ειδικά το νομό Ιωαννίνων οι απαλλοτριώσεις κινούνται σε πολύ μικρά ποσοστά ακόμη κι έστω κι αν πρόκειται για τμήμα που από τη σύμβαση πρέπει να παραδοθεί τελευταίο, το 2013, η πορεία του δεν είναι καλή, αλλά συμβαίνει το παράδοξο να υπάρχουν δυο εργοτάξια, αυτό στη διάνοιξη της σήραγγας Αμπελιάς και το άλλο στη Μυροδάφνη χωρίς όμως σε αυτό να είναι σε πλήρη εξέλιξη η κατασκευή κι εκεί λόγω απαλλοτριώσεων.
Χωρίς λογική ο όρος των 12 μηνών
Αναφερόμενος ο υπουργός Υποδομών στην πρόβλεψη των συμβάσεων για απόδοση όλων των χώρων του έργου στον παραχωρησιούχο μέσα σε 12 μήνες, έμμεσα άσκησε κριτική στην προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ και σημείωσε ότι «ο λογικός νους, θα ήταν πολύ επιφυλακτικός να υιοθετήσει και να υπογράψει μια τέτοια δέσμευση». Πρόσθεσε ότι καμία από τις πέντε τρέχουσες παραχωρήσεις (Ιόνια και Ε65 που μας αφορά άμεσα) δεν έχει επιτευχθεί αυτή η προθεσμία και ότι σε κάποιες περιπτώσεις ο χώρος ο οποίος έχει παραδοθεί φτάνει το 30% ή το 38% του συνόλου του παραδοτέου χώρου. Με αυτά τα δεδομένα ο κ. Ρέππας επισήμανε ότι η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων σε κάποια έργα φαίνεται ότι θα γίνει αφού παρέλθει μία περίοδος δύο ή δυόμιση ετών.
Σύμφωνα με τον υπουργό εκτός της καθυστέρησης στο έργο, αυτό σημαίνει και έγερση αιτημάτων από την πλευρά των κατασκευαστών σε βάρος του Δημοσίου.
Φαίνεται από όλα αυτά ότι ούτε οι προτάσεις του τμήματος Ηπείρου του ΤΕΕ αξιοποιήθηκαν από το υπουργείο Υποδομών ή δεν είναι εφικτό να υλοποιηθούν λόγω γραφειοκρατίας και άλλων αγκυλώσεων.
Τμηματική παράδοση
Ο υπουργός Υποδομών υποστήριξε ότι χρειάζεται ένας καλύτερος σχεδιασμός
και τόνισε «ότι πέραν των διοικητικών μέτρων ή των νομοθετικών αλλαγών, θα πρέπει πραγματικά να δούμε αν οι χώροι πρέπει να παραδίδονται τμηματικά, ένα ορισμένο τμήμα ανά έτος, προκειμένου έτσι να είναι ευκολότερη και η χρηματοδότηση των επιτάξεων και γενικότερα των απαλλοτριώσεων αφενός, αφετέρου να υπάρχει χώρος όπου θα εκτελείται το έργο, χωρίς όμως να είναι ο όρος αυτός τόσο ανελαστικός ώστε να εκθέτει τελικά το κράτος και το Δημόσιο στα αιτήματα τα οποία διατυπώνουν οι κατασκευαστές».
Πολλά τα προβλήματα
Ο κ. Ρέππας είπε ακόμη ότι σε αυτά τα προβλήματα «αν προστεθούν και όσα αφορούν στους περιβαλλοντικούς όρους και τις προσφυγές που γίνονται, τις αρχαιολογικές έρευνες, την ανάγκη μετακίνησης δικτύων, τις καθυστερήσεις στην εγκατάσταση των εργοταξίων, από τις τεχνικές εταιρείες ή την ανεπάρκεια στις μελέτες εφαρμογής (τα προβλήματα δηλαδή που προκύπτουν από την πλευρά των κατασκευαστών) τότε καταλαβαίνετε με ποιες δυσκολίες εξελίσσεται η κατασκευή των έργων στην Ελλάδα».
Όλα τα παραπάνω έχουν...εφαρμογή, δυστυχώς, και στην Ιόνια και αποδείχτηκε πόσο πρόχειρα υπογράφηκε η σύμβαση από την προηγούμενη κυβέρνηση και μάλιστα...βιάζονταν ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς να προχωρήσει, αφήνοντας εκτός σύμβασης παραχώρησης το τμήμα από κόμβο Εγνατίας μέχρι Καλπάκι και Κακαβιά, για το οποίο ζητήθηκε αλλαγή χάραξης εκτός λεκανοπεδίου και δήμου Ιωαννιτών, το λεγόμενο σήμερα και ...ορφανό τμήμα το οποίο μελετάται, ευτυχώς, αλλά δεν ξέρουμε αν θα χρηματοδοτηθεί...
Δημοπρατείται το Καρτέρι-Πάργα με τις παρεμβάσεις στη γέφυρα Δέσπως, ανακοίνωσε σε συνέντευξη τύπου ο Δημήτρης ΡέππαςΣημαντική είδηση προέκυψε για τους Νομούς Θεσπρωτίας και Πρέβεζας από συνέντευξη τύπου του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα, σχετικά με τις δημοπρατήσεις νέων έργων.
Αφορά ένα από τα σημαντικά έργα υποδομής το οποίο είχε εξελιχθεί σε πραγματικό σήριαλ, έχοντας δημιουργήσει κατά καιρούς πολλά ερωτήματα και προκαλέσει αντιδράσεις στους τοπικούς φορείς.
Πρόκειται για τον οδικό άξονα Καρτέρι-Πάργα, ως τμήμα του δρόμου Ηγουμενίτσα-Πρέβεζα που δημοπρατείται μαζί με τις παρεμβάσεις στην γέφυρα Δέσπως στο νομό Πρέβεζας, αλλά και τμήμα προς Ηγουμενίτσα που ήταν εκτός σχεδιασμού. Ήταν το έργο που η προηγούμενη κυβέρνηση δημοπράτησε χωρίς τη γέφυρα Δέσπως που έχει σοβαρό πρόβλημα. Αν έμενε εκτός θα έπρεπε να περιμένει το άλλο έργο συνολικά για τη βελτίωση της παραλιακής οδού. Η διαδικασία ακυρώθηκε από την νέα κυβέρνηση και πλέον τηρείται η υπόσχεση για δημοπράτηση και με το τμήμα στη γέφυρα Δέσπως.
Τέλος στην αναμονή
Φαίνεται ότι μπαίνει τέλος στην αναμονή τόσων ετών, σύμφωνα με τα λεγόμενα του κ. Ρέππα, ο οποίος αναφέρθηκε ειδικά στο συγκεκριμένο έργο, κάτι που δεν έκανε για άλλα έργα την υπόλοιπη χώρα, γεγονός που αποδεικνύει ότι...έπιασαν τόπο οι πιέσεις που έχει δεχτεί κατά καιρούς από τους φορείς.
Αυτό αποδεικνύει επίσης ότι το έργο του οδικού άξονα που συνδέει τους δύο Νομούς, Θεσπρωτίας και Πρέβεζας, αποτέλεσε προτεραιότητα του Υπουργείου Υποδομών, όπως είχε τονιστεί πριν λίγους μήνες και σε σχετικό δελτίο τύπου.
Υπήρξε καθυστέρηση στη δημοπράτηση του έργου, αλλά κάλλιο αργά παρά ποτέ. Αναμένει βέβαια να δούμε και στην πράξη τη διαδικασία να υλοποιείται.
Η ανακοίνωση
Ο Υπουργός Υποδομών, έκανε ειδική μνεία στο έργο σύνδεσης του κόμβου Καρτερίου με τον κόμβο Πάργας, αναφέροντας συγκεκριμένα:
«Ενδεικτικώς, αναφέρω το πρώτο έργο που δημοπρατείται τις επόμενες ημέρες και είναι το έργο αυτό που αποτελεί τμήμα του οδικού άξονα Ηγουμενίτσα - Πρέβεζα, είναι το τμήμα Καρτέρι - Πάργα, έτσι όπως ανασχεδιάστηκε, προϋπολογισμού 48.850.000 ευρώ. Έχουν ήδη υπογραφεί οι σχετικές αποφάσεις. Ανασχεδιασμένο, περιλαμβάνει την αποκατάσταση των εργασιών που πρέπει να γίνουν σε ένα τμήμα όπου έχουν γίνει κατολισθήσεις, στο λεγόμενο γεφύρι της Δέσπως, επίσης συμπεριλαμβάνεται ένα ακόμη τμήμα προς την Ηγουμενίτσα που δεν ήταν ενταγμένο στον πρώτο σχεδιασμό», είπε ο κ. Ρέππας.
Έργα προϋπολογισμού 1,1 δις. μέσα στο 2010
Αναφορικά με τους νέους αυτοκινητόδρομους, ο Δημ. Ρέππας ανέφερε ότι το έργο θα αντιμετωπιστεί με άλλη προσέγγιση, αλλά μεγέθη και θα είναι ενταγμένο στο ρυθμιστικό πλαίσιο.
Συνολικά, μέσα στο 2010 θα δημοπρατηθούν έργα προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ, το 2011 προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ και το 2012 800 εκατ. ευρώ.
Δεν γνωρίζουμε τη δεδομένη χρονική στιγμή, αν μέσα στα έργα που πρόκειται να δημοπρατηθούν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, εντάσσεται και Γ' Φάση, για την επέκταση και τον εκσυγχρονισμού του Νέου Λιμένα της Ηγουμενίτσας.
neoiagones.grΚαι ενα λινκ για μπλογκ που ειχαμε και στο παλιο φορουμ για σημαντικα εργα, χρονοδιαγραματα κλπ(αν και ετσι που καταντησαμε* δεν την βλεπω καλα τη δουλεια με τα εργα
), για την περιοχη μας και αλλες
http://ypodomes.blogspot.com/*
ΧΑΡΜΑΝΗΣ ΚΙ ΑΦΡΑΓΚΟΣ (Θ. Λίζος & Γ. Κουτουλάκης)